Kooplust starters op woningmarkt is historisch hoog

Ruim de helft van de koopwoning bezitters vindt het nu een gunstige periode om een huis te kopen, datzelfde geldt voor 80% van de starters.

De Woonindex over het derde kwartaal 2013 van ING is positief gestemd.

Elk kwartaal meet de ING het vertrouwen in de woningmarkt onder potentiële starters en koopwoningbezitters. Deze WoonIndex komt uit op 106 en daarmee blijft de index boven de neutrale stand van 100. Dit is het tweede opeenvolgende kwartaal dat de index is gestegen. Vooral het optimisme over het aantal huizen dat verkocht zal worden is bij beide groepen verder toegenomen. Dennis Noordervliet, directeur Marketing Hypotheken bij de ING: “Het is positief dat het vertrouwen in de woningmarkt verder doorzet. Ruim de helft van de koopwoning bezitters vindt het nu een gunstige periode om een huis te kopen. Onder starters vindt 80% het een gunstige periode, met een index van 138 is deze nog niet eerder zo hoog geweest als nu. De eventuele impact van de maatregelen die op Prinsjesdag bekend zijn gemaakt, zullen pas in het sentiment van volgend kwartaal duidelijk worden.“

Bodem huizenprijzen in zicht

Zowel de meeste starters als koopwoningbezitters verwachten dat de bodem van de huizenprijzen in zicht is. Een op de vijf starters verwacht dat de bodem nu al is bereikt en 14% van de koopwoningbezitters verwacht geen verder daling meer van de huizenprijzen. Ongeveer de helft van de starters en koopwoningbezitters verwacht uiterlijk in de eerste helft van 2014 een stabilisatie van de huizenprijzen. Noordervliet: “Het sentiment van de ondervraagden wordt onderschreven door de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) waaruit blijkt dat de daling van de huizenprijzen de afgelopen maanden wat lijkt af te vlakken.”

Starters wachten met kopen tot bodem huizenprijzen is bereikt

Voor de meeste potentiële starters (32%) speelt de verwachting dat de huizenprijzen verder zullen dalen een rol in hun aankoopintentie.
Zij wachten met aankopen totdat de bodem is bereikt. Een op de vijf huizenbezitters is bereid om te verhuizen indien de huidige woning bij verkoop minder waard is dan dat er bij aankoop voor betaald is.

Tussentijds aflossen op de hypotheek blijft populair

ING zag bij haar klanten over de eerste acht maanden van dit jaar het volume van gedeeltelijke aflossingen op de hypotheek toenemen met 34% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een kwart van de koopwoningbezitters overweegt om op dit moment af te lossen op hun hypotheek en bijna een op de drie heeft al wel eens tussentijds afgelost.

Bestaande woning populair onder starters

Ruim twee op de drie starters (68%) die de intentie hebben om binnen nu en twee jaar een huis te kopen, willen een huis waar niet meer veel aan gedaan hoeft te worden. Ruim 10% wil een nieuwbouwhuis kopen en 14% is bereid om fors te verbouwen. Ruim een derde van de starters heeft de intentie om tijdens de Open Huizen Dag op 5 oktober verschillende huizen te bezoeken. Ruim tweederde van de starters zegt door de Open Huizen Dag meer huizen te bezichtigen dan wanneer zij daarvoor verschillende afspraken met een makelaar moeten inplannen.