Kabinet wil Engeland als bondgenoot in strijd tegen IORP-richtlijn

Nederland wil samen met VK en andere lidstaten met een omvangrijk tweedepijlerpensioen de regeling meer proportioneel ombuigen.

De House of Lords ziet helemaal niets in de richtlijn. De Engelse ‘Eerste Kamer’ concludeert dat het voorstel een schending is van het subsidiariteitsprincipe. Het stelt dat er geen significante grensoverschrijdende problemen bestaan met bedrijfspensioenvoorzieningen en dat pensioenvoorzieningen een nationale bevoegdheid zijn van de lidstaten.

Zo ver gaat Nederland niet. Het kabinet is van mening dat de subsidiariteit positief is, maar heeft wel zorgen met betrekking tot de proportionaliteit van bepaalde onderdelen van het voorstel.

Nederland probeert nu Engeland mee te krijgen in dit standpunt, melden minister Timmermans en staatssecretaris Klijnsma in een brief aan de Tweede Kamer:

“De regering van het Verenigd Koninkrijk heeft op dit moment nog geen definitieve positie ingenomen, maar op basis van onze eerste verkennende contacten lijkt het erop dat zij veel van onze zorgen deelt. Wij hopen daarom in de onderhandelingen gezamenlijk te kunnen optrekken met het Verenigd Koninkrijk en andere lidstaten met een omvangrijk tweedepijlerpensioen.”