Jubilerende alliantie Eurapco richt zich op behoud van de menselijke maat

Big data en kunstmatige intelligentie zijn cruciaal in het moderne verzekeren, maar verzekeren moet altijd om mensen blijven gaan. Eurapco, een strategische alliantie van acht onderlinge verzekeraars, viert daarom haar 25-jarig jubileum met projecten die inzicht moeten geven in hoe de menselijke maat ook in de toekomst kan worden geborgd. Dit meldt de organisatie in een persbericht.

Eurapco wil bijvoorbeeld kijken naar passende antwoorden op de veranderingen in de auto-industrie (van zelfrijdende auto’s tot de opkomst van het delen van auto’s) voor consumenten. Ook bestudeert de organisatie hoe de nieuwste technieken een woonomgeving veilig(er) maken, maar tegelijkertijd ook een thuis kunnen laten zijn. Om de innovatiekracht van haar acht partners nog verder te bevorderen rolt Eurapco een internationaal uitwisselingsprogramma uit voor ruim tachtig talenten van de aangesloten verzekeraars.

Eurapco werd opgericht in 1992 als antwoord op de open markt in Europa. Het samenwerkingsverband groeide uit tot een spil bij het delen van kennis en ervaring en stelde daarmee haar partners in staat hun dienstverlening aan consumenten in de eigen markten te verbeteren en aldus hun positie te versterken. Eurapco, met hoofdzetel in Zürich, heeft nu de rol van kenniscentrum en strategische alliantie voor de acht partners die samen ruim 40 miljoen Europese consumenten bedienen. Aangesloten verzekeraars zijn Achmea, Caser (Spanje), Covea (Frankrijk), Gothaer (Duitsland), Lansforskringar (Zweden), Localtapiola (Finland), Swiss Mobiliar (Zwitserland) and Reale Group (Italië).

Bron: Eurapco