(Findinet) Joost Melis: Cijfers spreken tegen dat “oversluiters ongewenst” zijn

Het openingsverhaal van De Telegraaf dat woningeigenaren overgeleverd zijn aan de grillen van de eigen bank worden door de cijfers weerlegd.

Joost Melis, directievoorzitter Delta Lloyd Bank heeft de cijfers paraat: “De hypotheekproductie in het eerste halfjaar van 2011 bestaat voor ruim 37% uit oversluitingen. Dit geldt zowel voor de markt als voor Delta Lloyd Bank. Dit is een stijging ten opzichte van voorgaande jaren.”

De Telegraaf meldt dat “huizenbezitters van wie de rentevastperiode afloopt en die bij andere hypotheekverstrekkers winkelen voor een lagere rente, van een koude kermis thuis komen”. We vroegen een reactie aan Joost Melis, omdat hij een van de eersten was die de stelling verkondigde dat het voordelig is om over te stappen naar een aanbieder bij een renteverschil van 0,3% en een nieuwe rentevastperiode van minimaal 5 jaar (zie ook: Joost Melis: oversluiten loont).

Melis: “Oversluiten naar een andere aanbieder kan duizenden euro’s opleveren. Om een zo goed mogelijk aanbod (rente en voorwaarden) te krijgen, raden wij huiseigenaren aan naar een hypotheekadviseur te gaan.” Hij beseft dat een intermediair niet altijd zijn bank zal adviseren.

“Het gaat er in de eerste plaats om dat een consument het beste advies krijgt. Wel biedt Delta Lloyd Bank een goede rente”, waarbij hij aantekent dat er geen sprake is van venstertarieven: “bestaande klanten krijgen altijd al minimaal hetzelfde tarief als nieuwe klanten. Wij hanteren voor het verstrekken van hypotheken de betaalbaarheid van de hypotheek op de lange termijn als uitgangspunt.”

Fundingprobleem

Veel hypotheekbanken klagen over het feit dat zij moeite hebben met het aantrekken van geld. Ook De Telegraaf stelt dit fundingprobleem aan de orde.  “Van de totale uitstaande particuliere hypotheekschuld in de markt van ongeveer 630 miljard euro wordt 256 miljard euro gefund in de vorm van secutirisaties”, aldus Melis. “Deze vorm van funding is de laatste jaren moeilijker geworden. Dat kan een reden zijn dat geldverstrekkers voorzichtiger zijn met het verstrekken van nieuwe hypotheken. Dit geldt niet voor Delta Lloyd; wij zijn goed gepositioneerd voor het verstrekken van nieuwe hypotheken. Naast ons succesvol securitisatieprogramma ‘Arena’ maken wij ook gebruik van andere vormen van funding zoals spaargeld en verzekeringspremies.”

Informatietermijn

In het Telegraafartikel komt opnieuw het verwijt naar voren dat woningeigenaren te weinig tijd krijgen om te shoppen voor een goedkopere hypotheek omdat sommige aanbieders pas twee of drie weken voor het verstrijken van de rentevasttermijn met een nieuw aanbod komen. Vanaf 1 oktober wordt het verplicht de consument hiervan uiterlijk drie maanden van tevoren op de hoogte te stellen. Een aantal aanbieders heeft deze termijn al in een eerder stadium naar achteren geschoven. Melis:"Delta Lloyd Bank informeert in een enkel geval de consumenten twee maanden van tevoren en in alle andere gevallen is die termijn bij ons al drie maanden."