Jan Willem Hoitsma zwaait af bij Brand New Day

bron: Brand New Day

Na de volledige overname van de ppi van Brand New Day door ASR, heeft de directeur van deze ppi, Jan Willem Hoitsma, besloten terug te treden.

Dat maakte hij eerder deze week bekend via een persoonlijk blog op zijn LinkedIn-pagina. Hoitsma was acht jaar directeur en het gezicht naar buiten van de premiepensioeninstelling van Brand New Day. Het is al de tweede ppi-directeur binnen korte tijd die van het toneel verdwijnt. In februari besloot Frits Bart de ppi van Aegon (Aegon Cappital) te verlaten om toe te treden tot de directie van TKP Pensioen.

Net als Bart zocht ook Hoitsma nadrukkelijk de publiciteit om de propositie van de ppi aan de man te brengen en commentaar te geven op pensioenontwikkelingen in het algemeen. En kan ook Hoitsma terugblikken op een succesvolle periode van groei. Na een wat aarzelend begin is de ppi uitgegroeid tot de standaard pensioenregeling voor werkgevers die niet zijn aangesloten bij een bedrijfstakfonds. Waar Cappital zich in het bijzonder richtte op grotere en middelgrote bedrijven, bediende de ppi van Brand New Day vooral werkgevers in het segment van het mkb. Eind vorig jaar waren volgens de statistieken van de Vereniging van Ppi’s zo’n 6.200 ondernemingen bij de ppi van BND aangesloten, met bijna 160.000 deelnemers. Zelf spreekt Hoitsma overigens van 7.000 werkgevers en 180.000 deelnemers.

Hoitsma is met een dikke dertig jaar ervaring, een oudgediende in de Nederlandse leven- en pensioensector. Behalve bij Brand New Day werkte hij onder meer 12 jaar bij Zwitserleven en vijf jaar bij Generali. Het is nog niet bekend wat Hoitsma nu gaat doen.