Iets meer betaalpauzes voor hypotheken vanwege corona

Iets meer betaalpauzes op hypotheken vanwege corona
© Pixabay

Het aantal particulieren klanten dat een betaalpauze heeft aangevraagd voor de hypotheek ten gevolge van de coronacrisis is het afgelopen half jaar licht toegenomen, van 24.000 eind oktober naar 26.000 begin april. Het aantal consumenten dat een aflossingspauze aanvroeg op het consumptief krediet bleef nagenoeg gelijk op circa 12.000. Dit meldt de Nederlandse Vereniging van Banken.

Het betreft in de meeste gevallen een betaalpauze van één tot drie maanden. Een deel van deze consumenten heeft inmiddels een verlenging van de betaalpauzes gekregen. Hiermee is in totaal 88 miljoen euro gemoeid.

De ondersteuning van bedrijven door banken tijdens de coronacrisis blijft gestaag stijgen. Waren er eind oktober nog 37.000 nieuwe bedrijfsfinancieringen toegekend, met een totale waarde van 24,9 miljard euro, begin april zijn er circa 52.000 ondernemers geholpen aan financieringen, met een totale waarde van 44,3 miljard euro.

Ruim 60% van de reguliere financieringen betreft leningen onder de 250.000 euro. En van het totaalbedrag van 44,3 miljard euro gaat voor 3,1 miljard euro naar financiering met overheidsgarantie. Dit betreft ruim 8.200 bedrijven.

In totaal 129.000 bedrijven hebben het afgelopen jaar een betaalpauze gekregen – kosten voor de banken: 3,1 miljard. Dit betreft de generieke betaalpauze die vorig jaar kort na het begin van de crisis is gegeven. Hiermee staat de teller sinds het begin van de coronacrisis in maart vorig jaar op in totaal 47,4 miljard euro voor 181.000 ondernemers.

NVB-voorzitter Chris Buijink benadrukt dat banken alleen krediet of uitstel van aflossing geven aan bedrijven die in de basis gezond zijn en in staat moet worden geacht zich na de crisis te kunnen herstellen. Hij houdt rekening met een langere periode tot omzetherstel in de getroffen sectoren, mogelijk zelfs tot in 2022. “Discotheken, grootschalige evenementen of onze hotels en toeristische trekpleisters zullen mogelijk last blijven houden van beperkingen. Het doorlopen van het steunpakket van de overheid is dus essentieel.”

Bron: NVB