Frits Bart verruilt Aegon Cappital voor TKP Pensioen

bron: Aegon

Frits Bart treedt in april toe tot de directie van TKP Pensioen en wordt daar CCO (chief client officer). Deze Aegon-dochter is een van de grote pensioenuitvoeringsorganisaties in Nederland.

Bart is als sinds eind jaren negentig voor Aegon werkzaam in de (zakelijke) pensioendivisie, en werd in het bijzonder in zijn functie als Directeur Beleid bij de zakelijke tak van Aegon een bekende verschijning binnen het vaak heftige pensioendebat in Nederland. Hij heeft daarnaast zitting in de pensioencommissie van VNO-NCW en is lid van de Stichting van de Arbeid. Zijn huidige functie is directeur van de premiepensioeninstelling Aegon Cappital. In de afgelopen jaren groeide Cappital flink en de ppi verzorgt nu de pensioenen van 280.000 werknemers. Het totale beheerd vermogen bedraagt ongeveer 4,7 mrd euro.

Bij TKP wordt Bart verantwoordelijk voor de bediening van ruim vier miljoen deelnemers die zijn aangesloten bij (vooral) pensioenfondsen. Eind 2019 bedroeg het beheerd vermogen iets minder dan 160 mrd euro. Afgelopen herfst hengelde TKP nog een zeer grote vis binnen als klant: PME, het bedrijfstakpensioenfonds voor de metaal- en technologische industrie. PME heeft 625.000 deelnemers en een beheerd vermogen van 58 mrd euro. De benoeming van Bart bij TKP vindt plaats in de aanloop naar een ingrijpende hervorming van het Nederlandse pensioenstelsel.

Bart zegt Cappital ‘met pijn in het hart’ te verlaten maar uit te kijken naar zijn nieuwe functie. ‘Voor iemand met passie voor pensioen zoals ik, is TKP een ware snoepwinkel. Een toonaangevend pensioenbedrijf met een breed aanbod en een grote diversiteit aan klanten. Met de Wet toekomst pensioenen staan we voor een grote uitdaging. Ik heb er heel veel zin in om samen met de klanten en mijn nieuwe TKP-collega’s deze enorme transitie tot een goed einde te brengen.’

Frits Bart volgt bij TKP Rinke Dongstra op die het met zijn 63 jaar wat rustiger aan wil doen. Wel blijft Dongstra dit jaar nog werkzaam bij TKP om de overname van PME in goede banen te leiden.