Internetverzekeraar Lemonade start in Nederland

Internetverzekeraar Lemonade start in Nederland

Na een opstartperiode in Duitsland biedt fintech-verzekeraar Lemonade vanaf vandaag haar diensten aan op de Nederlandse markt. Lemonade gaat online inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen aanbieden. Acceptatie en claimafwikkeling worden bijna volledig afgehandeld met kunstmatige intelligentie.

Sinds de lancering in 2016 in de VS is Lemonade een van de snelst groeiende verzekeringsmaatschappijen ter wereld. De verzekeraar trekt vooral jongeren aan. Feedback wordt vrijwel direct toegepast waardoor het product voor iedere markt opnieuw op maat wordt gemaakt. Ook in Nederland wordt naar eigen zeggen het product volledig afgestemd op de wensen van de Nederlandse consument. Zo verleent het bedrijf hier bijvoorbeeld dekking tegen fietsdiefstal.

De winst van Lemonade staat van tevoren vast. Ongeclaimd premiegeld wordt aan het eind van het boekjaar gedoneerd aan een door de consument gekozen goed doel. In 2019 liep het donatiebedrag in de Verenigde Staten op tot ruim een half miljoen euro. De in Nederland aangehaakte goede doelen zijn onder meer het Nationaal Ouderenfonds, KiKa, KNGF Geleidehonden en PLAN International.

De naam Lemonade komt van het Engelse spreekwoord ‘When life gives you lemons, make lemonade’, vrij vertaald als: van de nood een deugd maken. Een verzekering moet je toch afsluiten, dus kun je er maar beter iets ‘leuks’ van maken. De verzekeraar pronkt met haar certificering – als enige verzekeraar in de Benelux – door het internationale B-Corp netwerk, een onafhankelijk duurzaamheidslabel voor bedrijven. In Nederland zijn enkele tientallen bedrijven gecertificeerd als ‘B Corp’, waaronder Tony’s Chocolonely, foodbox-bezorger Beebox, flesjesproducent Dopper en Triodos Bank. Lemonade is nu werkzaam in delen van de VS, Duitsland en Nederland. Wat de volgende markt zal worden is nog niet bekend.

Bron: Lemonade

GEEN REACTIES