Intermediairs moeten nieuwe HDN-certificaten implementeren

Hypotheekadviseurs moeten hun bestaande certificaten omzetten of migreren naar de nieuwe werkwijze van het Hypotheken Data Netwerk.

De nieuwe werkwijze van HDN vloeit voort uit de AVG, die strengere eisen stelt aan bedrijven bij het gebruiken en delen van persoonsgegevens. Daardoor wordt ook veiligheid en herleidbaarheid van hypotheekaanvragen steeds belangrijker, aldus het HDN. ‘Duidelijk moet zijn wie welke data naar wie verstuurt. Daarnaast zijn we steeds meer gewend om met verschillende devices (telefoon, ipad, laptop) in te loggen op adviessoftware. Het installeren van een HDN certificaat op een vaste pc sluit hier niet altijd bij aan.’

Om deze reden is het HDN het project TripleA gestart. Alle softwarepartijen die hun HDN diensten in de Cloud aanbieden, moeten de nieuwe/aangepaste HDN software implementeren. Daarnaast moeten de bestaande certificaten van intermediairs gemigreerd/omgezet worden naar deze nieuwe werkwijze. Vanaf dat moment bepaalt de intermediair zelf of en zo ja welke softwarepartij hij wil machtigen om namens zijn kantoor HDN-aanvragen te versturen of dat zijn kantoor per bericht zelf wil tekenen voor verzending. Op deze manier krijgt de intermediair meer grip op verzenden HDN-berichten, aldus het HDN.

Het project is nu in volle gang. Binnenkort verstrekt het HDN meer informatie, per softwarepartij, over het moment waarop deze nieuwe functionaliteit wordt opgeleverd.

Bron: nieuwsbrief HDN

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.