Inkomstenstijging en lagere risicokosten drijven winst ING op

Winst ING keldert

ING Bank maakte het afgelopen kwartaal een miljard euro winst. Dat is 50% meer dan dezelfde periode een jaar gelden, toen de coronacrisis begon. Dit is vooral te danken aan een flinke stijging van de inkomsten uit vergoedingen en lagere risicokosten, zei Steven van Rijswijk, CEO van ING.

Het eerste kwartaal van 2020 was de coronapandemie net losgebarsten en moest de bank €661 miljoen opzij zetten om kredietverliezen op te vangen. Dit kwartaal daalde die voorziening tot €223 miljoen. Van Rijswijk houdt er wel rekening mee dat kredietverliezen zich later dit jaar nog aandienen.

De bank maakte o.a. een forse groei door van de provisie-inkomsten met 9,1%, vooral op beleggingsproducten, met name in Duitsland en België. Het volume van verstrekte leningen groeide met €17,8 miljard. Dankzij de steun van de Europese Centrale Bank kan de bank voordeliger geld uitlenen aan het bedrijfsleven.

Het aantal uitstaande woninghypotheken groeide met € 2,8 miljard, voornamelijk in Duitsland, Polen en Spanje; in Nederland daalde het een fractie. Ook voor hypotheekklanten met betalingsachterstanden hoefde de bank dit kwartaal minder kredietvoorzieningen te treffen.

De bank maakte eerder al bekend ruim de helft van de kantoren te sluiten. “We werken aan onze digitale en mobile-first-strategie als reactie op de sterke toename van het gebruik van digitale kanalen door onze klanten”, aldus Van Rijswijk. Ook worden er 440 arbeidsplaatsen geschrapt. ING stopt verder met de particuliere bankactiviteiten in Oostenrijk en Tsjechië. Eerder werden al kantoren in Azië en Zuid-Amerika gesloten.

Bron: ING Bank