ING trekt voorstel salarisverhoging Hamers in

ING-topman Ralph Hamers gaat toch geen 3 miljoen verdienen. Na de storm van kritiek trekt de De Raad van Commissarissen van ING het voorstel om Hamers een salarisverhoging van 50% te geven in. In een persbericht meldde president-commissaris Jeroen van der Veer vanochtend: “De afgelopen dagen hebben veel klanten, medewerkers en andere belanghebbenden hun mening over het salarisvoorstel gegeven. Wij als Raad van Commissarissen zijn verantwoordelijk voor het voorstel en betreuren de commotie die het heeft veroorzaakt. We realiseren ons dat we de publieke opinie in Nederland over deze duidelijk gevoelige kwestie hebben onderschat. Om te voorkomen dat de ING beschadigd raakt door een doorlopende discussie, heeft de raad het voorstel herzien. Om de langetermijnbelangen van ING goed te behartigen, zullen wij nu zorgvuldig inschatten hoe we een duurzaam en concurrerend beloningsbeleid voor de toekomst kunnen ontwikkelen.”

Volgens de raad van commissarissen verdient Hamers te weinig ten opzichte van collega’s bij vergelijkbare banken en bedrijven in Europa. Hij zou een vast salaris krijgen van € 1,75 miljoen + 50% van dat bedrag in aandelen.

De kritiek ging niet alleen over het feit dat dit salaris de loonkloof tussen top en werkvloer zou vergroten, maar ook dat ING in 2008 nog met staatssteun overeind is gehouden. Minister Hoekstra deed vorige week al een moreel appèl op de bank om het salarisvoorstel in te trekken omdat het het vertrouwen in de bankensector ondermijnt. Gisteren ging hij in Brussel nog een stap verder door expliciet te eisen dat ING het voorstel van tafel zou nemen. Hij kondigde aan dat het kabinet ging kijken welke maatregelen, wettelijk of niet wettelijk, het zou kunnen nemen om hier iets aan te doen. GroenLinks is een initiatief gestart om de Wet beloningsbeleid financiële ondernemingen aan te scherpen.

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.