IG&H: We staan op de drempel van automatisch gegenereerde hypotheekadviezen

IG&H: We staan op de drempel van automatisch gegenereerde hypotheekadviezen
© Pixabay

De online hypotheekmarkt, waarbij de consument zelf zijn hypotheek sluit, zal drie tot vijf keer zo groot worden, verwacht IG&H in haar Hypotheekupdate over het derde kwartaal. In dezelfde update meldt de financieel dienstverlener dat de hypotheekomzet dit kwartaal een recordhoogte heeft bereikt. Drie grootbanken herpakken daarbij hun marktaandeel.

Hypotheekomzet terug op niveau 2008
De gemiddelde hypotheeksom is nog nooit zo hoog geweest als in het derde kwartaal van 2017 (€287.000,-). Na een relatief stabiele hypotheeksom over de eerste twee kwartalen van 2017, groeit de gemiddelde hypotheeksom in het derde kwartaal van 2017 weer.

In het derde kwartaal van 2017 zijn 87.000 hypotheken verkocht. Dit is een stijging van ruim 4 procent ten opzichte van een jaar geleden. De gemiddelde huizenprijs is in hetzelfde jaar gestegen met 7,8 procent. Het woningaanbod is daarentegen met bijna 26 procent gedaald. “Deze spanning op de woningmarkt zorgt voor hoge huizenprijzen en daarmee voor groei van de gemiddelde hypotheeksom”, zegt Joppe Smit, Senior Manager Banking bij IG&H Consulting & Interim. “We zien dat voor starters de gemiddelde hypotheeksom is gestegen naar 232.000 euro, terwijl het aantal verstrekte hypotheken aan deze groep is gedaald met zeven procent. We kunnen daarmee stellen dat de lastige positie voor starters aanhoudt.”

De stijging van de huizenprijzen zet ook door in het derde kwartaal van 2017. Zo blijkt de gemiddelde prijs voor eengezinswoningen het afgelopen kwartaal met 6,9 procent te zijn gestegen. De gemiddelde prijs voor appartementen laat zelfs een stijging zien van 11 procent. “Ook dit bemoeilijkt de positie van starters”, zegt Smit. “Waar doorstromers nu sterk kunnen profiteren van de groeiende huizenmarkt, lijken starters last te hebben van de aangescherpte leennormen en de stijgende huizenprijzen”, aldus Smit. De groei van de gemiddelde hypotheeksom zorgt samen met de groei van het aantal verstrekte hypotheken voor een groei van de hypotheekomzet naar 25,1 miljard. Dit is een groei van 6 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2017, en een duidelijke stijging ten opzichte van de groei in het vorige kwartaal. De hypotheekomzet overtreft daarmee de recordomzet van het vierde kwartaal van 2016, en is terug op het niveau van 2008.

Drie grootbanken herpakken kopposities
Het marktaandeel van de grootbanken groeit in het derde kwartaal van 2017 naar bijna 55 procent van de hypotheekproductie. Deze groei wordt vooral veroorzaakt door een sterke groei van het marktaandeel van ING (+3,7 procent). ABN AMRO laat als enige grootbank een lichte krimp in het marktaandeel zien.

De verzekeraars weten de stijgende lijn die is ingezet in de eerste helft van 2017 niet door te zetten en realiseren een marktaandeel van 13%. Ook regiepartijen zien hun marktaandeel dalen, van 17% in het tweede kwartaal naar 16% in het derde kwartaal. Het marktaandeel van buitenlandse partijen daalt nog sterker (van 4,5% naar 2,1%). Deze sterke daling is te verklaren door de krimp van de marktaandelen van Argenta en Lloyds Bank.

Digitaal hypotheekadvies: doorbraak in klantbeleving
IG&H verwacht dat de onlinemarkt, waarbij de consument zelf zijn hypotheek sluit, in de komende jaren drie tot vijf keer groter gaat worden dan nu het geval is. Nu wordt de online markt geschat op 2%. IG&H noemt als voorbeelden o.a. Independer en Fiew die experimenteren met het aanbieden van digitaal advies. IG&H zelf heeft samen met Moneyou een bètaversie ontwikkeld van volwaardig geautomatiseerd advies. Deze moet begin 2018 live gaan. “We staan op de drempel van de eerste echt automatisch gegenereerde hypotheekadviezen.”

De grootste impact van de ontwikkeling van digitaal advies ziet IG&H echter in het adviestraject mét een adviseur. “Het wordt nu mogelijk om het beste van de beide werelden te combineren. Een adviestraject waarin de online module de klant volwaardig helpt met het samenstellen van een hypotheek die hij echt begrijpt, en waarbij de adviseur extra klantwaarde toevoegt door mee te kijken met de cruciale afwegingen, resterende klantvragen kan beantwoorden en kan bevestigen dat de klant een goede keuze maakt.

“Dat betekent dat een betere klantbeleving mogelijk wordt tegen veel lagere advieskosten dan nu gebruikelijk is in de markt. De klant heeft veel meer het gevoel zelf aan het stuur te zitten en begrijpt beter wat hij doet, maar kan tegelijkertijd profiteren van alle kennis en expertise van een hypotheekadviseur.”

Bron: IG&H

Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES