Hypotheekshop en VEH komen met Deens hypotheekmodel

Voordelen voor consumenten zijn lagere rentetarieven, gunstiger voorwaarden en een volledig transparante renteopbouw.

Vereniging Eigen Huis en De Hypotheekshop introduceren in de loop van volgend jaar samen met Solid Mortgages het Deense hypotheekmodel in Nederland.

Een Nederlandse woningbezitter betaalt gemiddeld 1,5% tot 2% meer rente dan een Deense huiseigenaar. Dit renteverschil wordt onder meer veroorzaakt door de financieringswijze van de hypotheken en de gebrekkige concurrentie op de Nederlandse hypotheekmarkt. Ook zijn de Nederlandse hypotheekvoorwaarden rigide.

Werking Deens hypotheekmodel

In Denemarken wordt het benodigde geld voor hypotheken direct op de kapitaalmarkt geleend en gefinancierd met obligaties. De hypotheekobligaties hebben hetzelfde karakter als de bijbehorende hypotheek: dezelfde looptijd, dezelfde rentestructuur en een identiek aflossingsprofiel.

Geldverstrekkers als pensioenfondsen kopen de obligaties. De bank verstrekt daardoor niet langer de lening, maar fungeert als intermediair tussen de huiseigenaar en de geldverstrekker. Het lage financieringsrisico voor de geldverstrekker leidt tot lagere rente en betere hypotheekvoorwaarden voor de consument.

Als de marktrente daalt, kunnen Denen hun hypotheek oversluiten tegen het voordelige rentetarief en zo hun maandlasten verlagen. Ook kunnen zij hun hypotheek goedkoop aflossen. Als de martkrente stijgt, kunnen zij hun hypotheek met korting aflossen.

Efficiënt en stabiel

Het Deense hypotheekmodel is een van de meest efficiënte en stabiele systemen ter wereld. In Denemarken leidde deze succesvolle hypotheekvorm tot meer eigenwoningbezit, een hoge mate van crisisbestendigheid en lagere rentetarieven dan in andere Europese landen. Het Deense hypotheekmodel kan Nederlandse consumenten en de overheid miljarden per jaar besparen en draagt bij aan een stabieler en gezonder financieel systeem.

"De rente op de Nederlandse hypotheekmarkt ligt onveranderd boven de tarieven in de ons omringende landen", aldus Marlies Pernot, algemeen directeur van Vereniging Eigen Huis. "Van banken en toezichthouders hoeven we geen ingrepen te verwachten. Het Deense hypotheekmodel is daarom een goede financieringsvorm die wij Nederlandse kopers en huizenbezitters niet willen onthouden."

Solid Mortgages bereidt de introductie van het Deense hypotheekmodel op de Nederlandse markt voor. Vereniging Eigen Huis en De Hypotheekshop staan Solid Mortgages bij zodat de Nederlandse consument zo snel mogelijk kan profiteren van de voordelen.

Zie ook: DNB neemt Deens hypotheekmodel onder de loep (externe link)