Hypotheekrente blijft laag door concurrentie aanbieders

hypotheekrente blijft laag dankzij concurrentie
© Px

De consument profiteert nog steeds van historisch lage hypotheekrentes, ondanks dat de marktrentes langzaam oplopen. “Dat komt door de toegenomen concurrentie. Ik kan dat niet anders verklaren”, zegt Martin Hagedoorn van De Hypotheekshop in het Algemeen Dagblad.

Normaal gesproken meandert de hypotheekrente mee met de tarieven op de kapitaalmarkt. Die kropen de afgelopen maanden uit het dal. Begin oktober lag de kapitaalrente op 0 procent, nu is dat ongeveer 0,6 procent. De hypotheekrente is in diezelfde periode met hooguit twee tiende procentpunt gestegen, aldus het AD. Die stijging is veel minder groot dan je onder normale omstandigheden zou mogen verwachten, weet Hagedoorn.

Hagedoorn weet ook de oorzaak: een spectaculaire stijging van het aantal aanbieders. Sinds het dieptepunt van de woningmarktcrisis in 2012 hebben liefst 24 aanbieders een vergunning gekregen om hypotheken te verstrekken, meldt het AD op basis van cijfers van de AFM. Er zijn nu 78 aanbieders; vooral pensioenfondsen en verzekeraars zijn ingestapt. Deze nieuwe partijen willen graag marktaandeel winnen en bieden daarom lage rentes.

Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis merkt in hetzelfde AD-artikel op dat het tijdens de crisis vooral de grote Nederlandse banken waren die bepalend waren voor de rentetarieven. Zij konden zo een hoge marge aanhouden. Nu voelen de grootbanken echter de druk ‘van onderen’.
Bron: AD