Hypotheekrekentools niet altijd correct voor 55+ers

copyright Pixabay

Hypotheekrekentools die geen vragen stellen over de leeftijd maken fouten bij het berekenen van de maximale leensom voor 55 plussers.

Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging Eigen Huis, waarover het ledenblad Eigen Huis Magazine deze week bericht. Van de 34 onderzochte tools, gaven er twintig een verkeerd antwoord. Niet zelden zitten de rekentools er tienduizenden euro’s naast bij het berekenen van de maximale hypotheeksom.

Zo rekenen de tools (die niet om een leeftijd vragen) ouderen met een pensioeninkomen hypotheekbedragen voor die tot €40.000 onder de officiële leennormen zitten. Dit heeft te maken met het feit dat vanaf de AOW-leeftijd ruimere leennormen gelden. 55-plussers met een baan en bescheiden pensioenopbouw krijgen volgens Eigen Huis juist te hoge bedrage voorgerekend. Dit is het gevolg van het feit dat bij de berekening van de hypotheeksom rekening gehouden moet worden met het toekomstig pensioeninkomen van de klant, als deze ouder is dan 56.

Onder meer Nationale Nederlanden en ING Bank gingen met hun hypotheektools de fout in. ING heeft inmiddels haar tool aangepast, laat Eigen Huis weten. Onder meer ABN Amro, Triodos, Munt Hypotheken en Delta Lloyd gaven volgens Eigen Huis wel correcte resultaten.