‘Huizen zijn minder brandveilig geworden’

Pixabay

Relevant voor (brand)verzekeraars: Nederlandse woonhuizen zijn, in tegenstelling tot we misschien denken, in de afgelopen decennia minder brandveilig geworden.

Dat stelt René Hagen, lector Brandpreventie aan het Instituut Fysieke Veiligheid, in de vorige week verschenen editie van Eigen Huis Magazine, het ledenblad van de Vereniging Eigen Huis. Hagen geeft daarvoor twee belangrijke redenen: we hebben meer (elektrische) spullen in huis en het modern meubilair (banken en matrassen) bevat meer brandbare materialen zoals polyurethaanschuim.

Rook
Bij laatstgenoemde speelt vooral de rookontwikkeling een rol, aldus Hagen. ‘Als polyurethaan vlam vat, komen giftige stoffen en rook vrij, soms wel tien keer meer rook als bij een brand 25 jaar geleden. Omdat rook zich sneller verspreidt dan vuur en hitte, is het bijna altijd dodelijker.’ Overigens gaat Ikea als eerste marktpartij brandvertragend materiaal in meubels verwerken. Hagen hoopt dat meer meubelfabrikanten dit voorbeeld volgen.

Isolatie
Een andere, vanuit duurzaamheidsoogpunt enigszins ongemakkelijke, reden voor brandonveiligheid is de verbeterde isolatie van huizen. Hagen: ‘Vroeger had je uitslaande branden. Rook en hitte konden via de gesprongen ramen de woning verlaten. Nu blijven rook en koolmonoxide in de woning en daardoor sterven mensen.’ Hagen stelt dat de ‘leefbaarheidstijd’ na een brand in de afgelopen decennia is verkort van 17 naar 3 minuten. En dat wordt volgens hem nog minder wanneer vanwege milieumaatregelen het ‘duurzame’ stro wordt gebruikt in de spouw. Dat is ‘niet te blussen’, aldus Hagen. Andere duurzaamheidsfactoren zijn (de verkeerde installatie van) zonnepanelen en de Lithium-ion-accu van elektrische auto’s, die overbelast kunnen raken bij het opladen.

Dat we denken dat het juist brandveiliger is tegenwoordig komt wellicht doordat de brandweer minder vaak uitrukt bij woningbranden. Hagen denkt dat dit komt door de intensieve preventiecampagne van de brandweer. Toch vreest hij voor de toekomst als er niks verandert: ‘we moeten er voor zorgen dat de brandgevaren in woningen niet verder toenemen.’

Bron: Eigen Huis Magazine