Hoogervorst en Wellink pleiten voor hogere kapitaalbuffers bij banken

© Pixabay

Oud-toezichthouders Hans Hoogervorst en Nout Wellink waarschuwen vanochtend in de Telegraaf voor een nieuwe financiële crisis. Zij zien de wereldwijd oplopende schulden met lede ogen aan en pleiten voor hogere kapitaalbuffers bij banken.

De financiële experts kijken terug naar het begin van de financiële crisis, nu tien jaar geleden. Destijds stonden zij aan het hoofd van respectievelijk de AFM en DNB. Ze wijzen naar de huidige tendens bij centrale banken waar met lage rentes iedereen aangemoedigd wordt om geld te lenen. Het gevolg is dat er wereldwijd grote schulden worden opgebouwd. „Dat schuldfenomeen is in zijn omvang uniek en is wereldwijd. Dat is een bijeffect van het monetaire beleid met de zeer lage rentes”, zegt Wellink. Daar komt bij dat we nog niet weten waar de risico’s zitten. Destijds werden de risico’s onderschat. „Misschien onderschatten we ze weer.”

In Europa moeten banken 3% kapitaal aanhouden. In Nederland was dat onder het vorige kabinet 4%, maar het nieuwe kabinet kiest voor de Europese norm. „Een slechte zaak”, zegt Hoogervorst. Wellink, commissaris bij Bank of China: „Ik zit bij een bank die boven de 6% zit en en ook Amerikaanse banken zitten hoger. Het compromis uit het Basels Comité is te laag.”

Bankiers werken liever met buffers die rekening houden met het risicoprofiel van de bank. Wellink: „Er zit te veel speelruimte in het concept risicogewogen kapitaal. Neem het zekere voor het onzekere en hou een steviger buffer aan. Anders gaat het net zo mis als in het verleden.” Hoogervorst: „Vergeet niet, de vorige crisis is bestreden met paardenmiddelen – extreem monetair beleid, veel overheidsgeld – die nu niet meer voorhanden zijn.”

Bron: De Telegraaf

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.