Groei aantal voertuigdiefstallen tot staan gebracht

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er elke dag 32 auto’s en evenzoveel brom- en snorfietsen gestolen. Daarmee is de stijging van het aantal diefstallen tot een einde gekomen.

Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc), die voor De Telegraaf de resultaten van het eerste kwartaal uit alle 25 politieregio’s in ons land analyseerde.

"Het lijkt er op dat de toename van vorig jaar een incident is geweest. Ik wil niet te vroeg juichen, maar cijfers liegen niet. Vorig jaar werden er in januari, februari en maart 4057 voertuigen gestolen en dat zijn er nu 35 minder. Het is niet veel, maar de trend zet gelukkig niet door”, zegt AVc-directeur Guus Wesselink. "Met brom- en snorfietsen zien we eenzelfde daling van 3001 naar 2939 tweewielers."

Afschrikken

In 2010 steeg het aantal voertuigdiefstallen voor het eerst in tien jaar. "Criminelen stalen 11.733 personenauto’s en dat was een toename van 6,4 procent. Dat was schrikken, zeker omdat de meeste auto’s beter zijn beveiligd. Met moderne apparatuur, wat dieven juist moet afschrikken."

In het eerste kwartaal van dit jaar werden er 2253 auto’s van vier jaar en ouder gestolen en 662 relatief nieuwe voertuigen tot en met drie jaar oud. "Ook zijn er met 517 lichte bedrijfsvoertuigen 69 minder gestolen ten opzichte van 2010, een daling van 11 procent. Hetzelfde beeld zien we bij de zware wagens van 68 naar 59 nu, een afname van 13 procent”, weet Wesselink, die zegt dat autobezitters in de omgeving van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Midden-Brabant zich het meest zorgen moeten maken met respectievelijk 533, 465, 312 en 294 diefstallen.

Duidelijk is dat de Volkswagen, Audi en Seat nog altijd de populairste auto’s zijn voor dieven. De kans dat deze worden ontvreemd, ligt twee keer zo hoog als het landelijk gemiddelde van 0,14 procent. "Ook constateren we dat er steeds vaker op bestelling gestolen wordt, niet alleen de voertuigen maar ook dure accessoires als ingebouwde navigatieapparatuur en airbags. Vaak gaat het daarbij om groepen criminelen uit Oost-Europa en die deinzen nergens voor terug om te slagen in hun missie. Ze breken zelfs in bij woonhuizen, op zoek naar autosleutels”, aldus Wesselink.