Financiële opvoeding zit vol hiaten

Financiële opvoeding zit vol hiaten
© Px

Kinderen leren van hun ouders weinig over het (uit)lenen en uitgeven van geld. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Regiobank. Ouders lijken hun kinderen het nodige bij te brengen over positieve aspecten als sparen (75%), maar de negatieve aspecten en risico’s blijven onderbelicht. Minder dan 63% gaat met zijn kroost in gesprek over hoe het zijn geld uitgeeft. En slechts 58% praat met zijn kinderen over het lenen en uitlenen van geld.

RegioBank voerde het onderzoek uit onder 1300 ouders van 10- tot 13-jarige kinderen, omdat er juist in die leeftijdscategorie veel veranderingen en daarmee onzekerheden zijn. De overgang naar de middelbare school is daar een van. Bovendien komen kinderen in deze categorie voor diverse verleidingen te staan, zoals geld (uit)lenen om snoep en frisdrank te kopen.

Van de ondervraagden gaf 65% aan wel te weten hoe je kinderen leert omgaan met (zak)geld. “Dat betekent dat er nog een behoorlijk aantal ouders is, dat in onzekerheid leeft over hoe je kinderen leert omgaan met geld”, zegt Hans van den Bor, directievoorzitter bij RegioBank. “Er is een aanzienlijke groep die niet weet hoe je het uitgavenpatroon van je kinderen controleert. Een op de zeven ouders denkt bovendien dat zijn kind beter op de hoogte is van alle betaalmogelijkheden dan hijzelf. Als jouw kennis beperkter is dan die van je kind, geeft dat des te meer reden om het financiële gedrag van je kind te monitoren.”

Weinig geldkennis bij Nederlandse kinderen
Onlangs presenteerde de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) cijfers over de financiële kennis van 15-jarige Europeanen. Daaruit bleek dat Nederlandse kinderen slecht ‘scoren’ in vergelijking met hun buitenlandse leeftijdsgenoten. Volgens de OESO ontbreekt het de kinderen aan de juiste vaardigheden en educatie om goede beslissingen te kunnen nemen op het gebied van geldzaken. Van den Bor: “In ons eigen onderzoek geeft ruim een derde van de ouders aan dat men vindt dat banken een rol moeten spelen bij de financiële educatie van kinderen.”

Bron: Regiobank

GEEN REACTIES