Drie jaar na aanschaf blijken grote verschillen in dekking caravanverzekering

© Pixabay

Wie een caravan koopt, doet er goed aan de verschillende verzekeringen te checken. In de schade-uitkering bij totaal verlies van de caravan blijken drie jaar na aanschaf forse verschillen te zitten. Dat meldt onderzoeksbureau MoneyView, dat zestien caravanpolissen vergeleek.

In de eerste drie jaar na aankoop van een nieuwe caravan bieden alle onderzochte verzekeringen een uitkering die hoger is dan de dagwaarde. In totaal biedt 44% van de polissen een uitkering op basis van de actuele nieuwwaarde van de caravan – die overigens door vijf van de in totaal zeven aanbieders wordt gemaximeerd tot een bedrag tussen de 115% en 125% van het verzekerd bedrag. De overige aanbieders bieden een uitkering op basis van de oorspronkelijke nieuwwaarde of aanschafwaarde.

Maar bij totaal verlies in het vierde of vijfde jaar na aankoop lopen de schade-uitkeringen fors uiteen. Zo biedt nog steeds 38% van de aanbieders een uitkering op basis van de actuele nieuwwaarde. Nog eens 38% van de producten biedt een uitkering op basis van de oorspronkelijke nieuwwaarde en 6% op basis van de aanschafwaarde.

De overige aanbieders (19%) kennen echter een uitkering die lager is dan in de eerste drie jaar na aankoop van de caravan. Zo biedt 6% een uitkering op basis van de nieuwwaarde minus een vaste afschrijving. En de overige 13% biedt een uitkering op basis van een door een expert vastgestelde dagwaarde. Wel bieden twee verzekeringen de mogelijkheid tegen meerprijs de nieuwwaarderegeling te sluiten voor maximaal zeven jaar na aankoop.

Kleine markt

De markt van caravanverzekeringen is relatief klein. Verschillende schades zijn gedekt op de autoverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP). Het aansprakelijkheidsrisico van de caravan is verzekerd op de WAM-verzekering van de trekkende auto. Schade ontstaan door (of met) de caravan, terwijl deze al veilig buiten het verkeer tot stilstand is gekomen, is gedekt op de AVP.

Alhoewel er een aantal caravanverzekeringen is dat ook het aansprakelijkheidsrisico op de caravanverzekering meeverzekert, is de verzekering hoofdzakelijk bedoeld voor het verzekeren van cascoschade aan de caravan.

Eigen risico

Schade aan een caravan kan snel in de honderden of zelfs duizenden euro’s lopen. Op de schadeuitkering die de verzekeraar verstrekt, wordt het afgesproken eigen risico in mindering gebracht. De eigen risico’s bij de caravanverzekeringen lopen echter sterk uiteen. 38% van de aanbieders biedt verschillende eigen risico-opties, waarbij uiteraard geldt dat hoe lager het gekozen eigen risico is, hoe hoger de te betalen premie wordt. De overige aanbieders hanteren een vast eigen risico, waarbij nog wel een verlaging van het eigen risicobedrag van toepassing kan zijn als er alleen ruitschade is aan de caravan of wanneer de schade wordt hersteld door een aangesloten schadeherstelbedrijf.

Het laagst mogelijk eigen risico dat door caravanverzekeraars wordt aangeboden, loopt uiteen van €0,- tot € 250,- per schade. Wel moet daarbij de kanttekening worden geplaatst dat enkele verzekeraars een hoger eigen risico in rekening brengen wanneer de verzekerde waarde van de caravan relatief hoog is (meer dan € 50.000) óf wanneer de caravan in het buitenland wordt gestald.

De verzekeraars die op de caravanverzekering ook dekking bieden voor aansprakelijkheidsschades brengen hierbij geen eigen risico in rekening.

Tweedehands

Het in kaart brengen van de uitkeringsregeling bij totaal verlies voor tweedehands caravans is een stuk moeilijker dan voor nieuwe. Dit komt doordat er verzekeraars zijn die de uitkering bij tweedehands caravans baseren op de ouderdom (bouwjaar) van de caravan. Op basis van het bouwjaar wordt dan bepaald of de actuele nieuwwaarde, de nieuwwaarde minus afschrijving, de aanschafwaarde of zelfs de relatief lage dagwaarde wordt gebruikt voor het bepalen van de uitkering bij totaal verlies.

Wel zal een meerderheid van de verzekeraars bij totaal verlies in het eerste jaar na aankoop de aanschafwaarde van de caravan, onder aftrek van een mogelijk eigen risico, vergoeden.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de autoverzekeringen, zijn er voor caravanverzekeringen geen online vergelijkingssites waarop de premies en uitkeringsregelingen voor (nagenoeg) de gehele markt vergeleken kunnen worden. Daardoor kan het voor consumenten een grote puzzeltocht zijn om uit te zoeken waar ze hun tweedehands gekochte caravan tegen de beste voorwaarden en premie kunnen verzekeren.

Productrating

Voor de ProductRating Voorwaarden zijn de caravanverzekeringen onderzocht op voorwaarden en vergoedingen. Hiervoor zijn 68 criteria uit de tabel ‘Caravanverzekeringen’ van de MoneyView ProductManager geselecteerd, geclusterd en gewogen.

Anker scoort onder andere goed op de waarderegeling voor nieuwe caravans door zijn nieuwwaarderegeling van zeven jaar. Ook op de voorwaarden die gaan over het eigen risico, de dekking voor inventaris en de dekking voor hulpverlening in het buitenland behaalt Anker een boven marktconforme score.

ANWB scoort op voorwaarden onder andere goed op de clusters met betrekking tot de aanbouw, dekking en extra dekkingen en hulpverlening in binnen- en buitenland.

Bron: MoneyView