Digitaal hypotheekadvies is een feit

Erkend adviseurs, aangesloten bij de Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH), zullen in 2020 in hun adviestraject vooral gebruik maken van digitale hulpmiddelen, zoals apps, chats en webcams. Dat is één van de uitkomsten van het onderzoek dat de SEH heeft uitgevoerd in de opmaat naar het SEH congres ‘Het nieuwe normaal’.

De marktverwachting is dat met name starters in toenemende mate gebruik zullen gaan maken van de digitale hulpmiddelen, met het bijbehorende lagere prijskaartje. Vooral nieuwe toetreders op de hypotheekmarkt zetten daar op in.

De Erkend adviseur zit intussen niet stil, zo blijkt uit het onderzoek van de SEH. In het huidige adviesproces verloopt al een derde van het hypotheekadviestraject via digitale wegen. In 2020 zal zeker de helft van dit traject digitaal verlopen, zo is de verwachting.

Digitale middelen die nu al worden ingezet voor een optimaal klantcontact zijn onder meer informatieve video’s, webcam en chat. In 30% van de gevallen wordt ook al gebruik gemaakt van smartphone-apps en dat zal in 2020 al in 60% van de gevallen van toepassing zijn.

Ook het gebruik van webcams zal meer dan verdubbelen van 24% nu tot 58% in 2020. Tegelijkertijd is de verwachting dat het gebruik van papieren dossiers sterk wordt teruggedrongen van 52% nu tot 22% in 2020.

(Bron: SEH)

GEEN REACTIES