Dekkingsgraden pensioenfondsen redelijk stabiel

© Px

De dekkingsgraden van de pensioenfondsen daalden in het derde kwartaal van 2016 gemiddeld met -0,1%. Waar de gemiddelde dekkingsgraad eind juni 102,1 bedroeg, stond deze graadmeter eind september op 102,0. Dit niveau is lager dan het minimaal vereiste niveau, dat doorgaans tussen de 104 en 105 ligt.  Dit meldt de The Pension Rating Agency in zijn TPRA-Monitor dekkingsgraden 2016 – III.

Na een dramatisch eerste kwartaal, waarin dekkingsgraden met gemiddeld -5,0% daalden en een betrekkelijk rustig tweede kwartaal, bleven ook in het derde kwartaal grote mutaties uit. De dekkingsgraden bleven daarmee stabiel rondom het lage niveau waarmee het eerste kwartaal werd afgesloten. De beleidsdekkingsgraden (12-maands gemiddelden) daalden gemiddeld verder van 104,2 (eind 2e kwartaal) naar 103,2 (eind 3e kwartaal), waardoor de groep fondsen met een dekkingstekort nog verder toenam.

Kleine fondsen presteren beter

De ontwikkelingen bij de verschillende groepen pensioenfondsen waren niet allemaal in dezelfde richting. De Grote 5 (de bedrijfstakpensioenfondsen ABP, Zorg & Welzijn, Metalektro, Metaal & Techniek en Bouwnijverheid), die gemiddeld nog altijd lager scoren dan de andere groepen fondsen, zagen hun dekkingsgraden met gemiddeld 0,2 % verbeteren. De groep ‘overige bedrijfstak- en beroepspensioenfondsen’ presteerde beter met een gemiddelde stijging van 0,7%. De dekkingsgraden van ondernemingspensioenfondsen, die de meerderheid vormen in de onderzoekspopulatie, presteerden in tegenstelling tot het tweede kwartaal het slechtst met een gemiddelde daling van -0,6%. De gemiddelde dekkingsgraad van de ondernemingspensioenfondsen blijft echter, net als de voorgaande kwartalen, de hoogste van de verschillende groepen fondsen.

TPRA publiceert elk kwartaal de dekkingsgradenmonitor waarin de ontwikkelingen van de nominale dekkingsgraad gevolgd worden.

(TPRA)