Dekkingsgraden pensioenfondsen lopen terug in maart

© PublicDomainPictures, Pixabay

Nederlandse pensioenfondsen merkten afgelopen maand de gevolgen van de dalende rente als gevolg van de onrust op de financiële markten in maart. Hun beleggingsportefeuilles behaalden weliswaar een licht positief resultaat, maar de rentedaling zorgde ervoor dat de (indicatieve) gemiddelde dekkingsgraad van de fondsen daalde naar 116%.

Dat blijkt uit de Pensioenthermometer van Aon, dienstverlener op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen. De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden, bleef in maart gelijk aan 121%.

De ineenstorting van de Silicon Valley Bank (SVB) en vervolgens de gedwongen overname van Credit Suisse, zorgden voor flinke beroering. Aandelen op wereldwijde markten daalden ongeveer 5%. Maar tegen het einde van de maand keerde de rust terug. Dit werd ook gesteund door lagere inflatiecijfers.

‘Niet in paniek raken’

Ook de rente daalde door de onrust in de financiële sector. Daardoor nam de waarde van de verplichtingen van pensioenfondsen toe met ruim 4%, wat zich vertaalde in dalende dekkingsgraden. “Belangrijkste nu is om niet in paniek te raken”, zegt Frank Driessen, CEO Aon’s Wealth Solutions Nederland. “Pensioenfondsen beleggen voor de langere termijn, dus het is goed om in periodes van snel veranderende omstandigheden oog te blijven houden op de langetermijn-uitgangspunten.”

Op de financiële markten leefde de verwachting dat verdere rentestijgingen door centrale banken om de inflatie te beteugelen, nu zouden uitblijven. Maar inmiddels hebben zowel de Amerikaanse Fed als de Europese Centrale Bank hun rentetarieven verhoogd met respectievelijk 0,25% en 0,5%. Grote vraag is nu of de rentedaling een tijdelijke dip is geweest.

Bron: Aon