De toekomst van de PPI-markt: 4. Aegon PPI

We legden drie argumenten van De Goudse om op de PPI-markt te stoppen voor aan Eric Baltus, commercieel manager bij Aegon PPI. Hier zijn antwoorden:

"De PPI-markt beweegt zich naar een prijs-volumemarkt met gestandaardiseerde producten"

Wij zien twee soorten klanten: klanten die eenvoudige, gestandaardiseerde oplossingen willen tegen een lage prijs en klanten die maatwerk willen tegen hogere prijs. Standaardisatie biedt vooral het MKB de mogelijkheid om tegen beperkte kosten een volledige pensioenregeling aan werknemers te bieden met een kwaliteit die voorheen alleen voor grotere werkgevers voorhanden was.

"De verwachte groei van de markt is uitgebleven"

Gezien de economische omstandigheden van de afgelopen jaren was het sowieso niet te verwachten dat de pensioenmarkt in omvang toeneemt. Wel is er duidelijk groei in de DC markt ten koste van het DB aandeel op het totaal. Over de PPI zijn we dan ook ronduit optimistisch. Wij kunnen al een betaalbare PPI bieden aan werkgevers met maar één deelnemer via het Aegon Pensioenabonnement. Dat is dan een standaardproduct. Voor grote werkgevers kunnen meer variabelen worden toegepast gezien hun omvang.

Vanaf het verkrijgen van de vergunning hebben al bijna 600 werkgevers voor ons gekozen. Dit betreft nieuwe klanten voor Aegon in zowel het MKB- als het corporate segment.

"De ontwikkelingen op de PPI-markt maken het niet mogelijk een onderscheidende positie op te bouwen door het bieden van service en meerwaarde voor de klant"

Daar kijken wij toch anders naar. Juist een PPI kan zich op dit punt onderscheiden omdat er zonder enige vorm van administratieve erfenis kan worden gestart. Standaardisatie biedt de mogelijkheid om ook de kleinste klanten van dienst te zijn. We kunnen snel offreren, stellen direct juridische stukken online beschikbaar en regelen binnen 2 werkdagen het contract in. Daarnaast geldt voor onze PPI een opzegtermijn van twee maanden, dus geen contract van vijf of tien jaar.

Ook kunnen onze klanten erop vertrouwen dat de zorg en aandacht voor hun deelnemers bij ons in goede handen is. We communiceren helder en in begrijpelijke taal over de pensioenregeling. Ook wat dat betreft past een PPI uitstekend in de visie van Aegon: help mensen financieel bewust te maken.

De PPI kan ervoor zorgen dat werkgevers die anders geen pensioenregeling voor hun werknemers zouden aandurven, dat toch doen. Dat is toch meerwaarde in optima forma?

Eerdere reacties op de ontwikkelingen in de PPI-markt:

De Goudse

Brand New Day