“Consument shopt straks massaal crossmediaal”

In 2020 switcht de Nederlandse consument moeiteloos tussen online en fysiek winkelen. 73% van de consumenten is bereid online persoonlijke informatie te delen met de (web)winkel.

Zo’n 80% tot 90% van de consumenten komt over acht jaar nog steeds in winkels voor het passen en kopen van fashion en personal lifestyle producten. Tegelijkertijd zal 52% van de aankopen in 2020 via een online kanaal gedaan worden.

Het gaat daarbij om alle online aankopen die zowel thuis, op het werk of in de winkel (online instore) worden gedaan. Dat is een stijging van 35% ten opzichte van het aantal online aankopen van producten en diensten in 2013. Dit moeiteloos schakelen tussen on- en offline winkelen, kenmerkt het shopgedrag van de toekomst.

Nu wordt 17% van alle aankopen online gedaan. Slechts 8% van de consumenten geeft aan in 2020 nauwelijks producten of diensten online te zullen aanschaffen. Consumenten staan open voor nieuwe initiatieven en zien een blijvende toegevoegde waarde van zowel het fysieke als het online kanaal. Dat blijkt uit nieuw onderzoek uitgevoerd onder bijna 12.000 consumenten door GfK en Shopping2020, een onderzoeksprogramma waarin ook het Verbond van Verzekeraars is vertegenwoordigd.

Fysieke winkelbeleving blijft populair, maar online is praktisch

De consument verwacht voor sommige categorieën zoals Vliegtickets (41%), Evenementtickets (40%) en Verzekeringen (37%) in de toekomst helemaal niet meer naar een fysieke locatie te zullen gaan. Ook Pakketreizen (36%) en Telecom (31%) zullen door sommige consumenten niet meer gekocht worden op een fysieke locatie.

Consument wil wel persoonlijke informatie delen, maar is terughoudend voor persoonlijke (web)winkelervaring

73% Van de consumenten in 2013 is bereid online persoonlijke informatie te delen met de (web)winkel. Tegelijkertijd wil slechts 13% van de online kopers dat een webwinkel wordt aangepast aan zijn of haar persoonlijke voorkeuren. Jorij Abraham, Program Manager Shopping2020, licht toe: “De consument is dus enigszins tegenstrijdig: hij is wel bereid gegevens te delen, maar is nog niet klaar voor een persoonlijk online gedreven (instore) winkelbezoek.” Door het delen van gegevens kunnen consumenten in de toekomst in een fysieke winkel worden herkend, bijvoorbeeld door de mobile devices en wearables die zij bij zich dragen. Van de deelnemers geeft 16% nu al aan bij binnenkomst in een winkel graag herkend te willen worden en behoefte heeft aan een persoonlijke winkelervaring met een medewerker. Verder geeft 7% aan wel een persoonlijke winkelervaring te willen hebben, maar liever via zijn mobile device.

Buitenlandse webwinkels

Uit het onderzoek blijkt dat het concurrentiespeelveld voor webwinkels groter wordt. De consument gebruikte bijvoorbeeld voor zijn laatste aankoop in grote mate ook buitenlandse webwinkels voor het aanschaffen van producten en diensten. Opvallend is dat Verzekeringen (0%), Speelgoed (1%), Telecom-producten (3%) en Tickets (3%) bijna niet over de grens worden gekocht.

GEEN REACTIES