‘Claimproces AOV beter door second opinion en gezondheidsverklaring’

copyright Pixabay

Naar aanleiding van de tv-uitzending van Radar op maandagavond, stelt het Verbond van Verzekeraars dat de claimafhandeling voor AOV-verzekeringen, waar mogelijk is verbeterd.

Aantal procedures
In Radar werd gemeld dat het aantal klachten en juridische procedures naar aanleiding van de claimafhandeling door inkomensverzekeraars blijft stijgen. Dit werd overigens niet hard gemaakt met concrete cijfers en bronverwijzing. Het Verbond stelt in een reactie dat in zijn algemeenheid er relatief weinig klachten over het al dan niet toekennen van uitkeringen wegens arbeidsongeschiktheid. ‘Het aantal zaken dat bij het klachteninstituut Kifid wordt aangemeld en gegrond wordt verklaard blijft beperkt tot circa honderd per jaar op in totaal meer dan 280.000 verzekerden. Veruit de meeste uitkeringen (vorig jaar in totaal 35.000) geven geen aanleiding tot meningsverschillen of juridische procedures.’ Of er een daling of stijging is van het aantal rechtszaken rond AOV-uitkeringen, kan het Verbond niet zeggen omdat deze cijfers niet centraal worden verzameld, aldus woordvoerder Paul Koopman in een toelichting aan Findinet.

Gezondheidsverklaring
Radar suggereerde op basis van enkele casussen dat inkomensverzekeraars van de AOV-verzekering een ‘business model’ hebben gemaakt, waarbij standaard niet wordt uitgekeerd en er vanuit wordt gegaan dat een deel van de verzekerden daar niet tegen in beroep gaat. Het Verbond werpt deze suggestie verre van zich, zegt Koopman. ‘Veel conflicten komen voort uit het niet goed invullen van de gezondheidsverklaring, voorafgaand aan de afsluiting van een verzekering waardoor er geen juist beeld van de medische historie is. Verzekerden doen dit voor een deel onbewust. De gezondheidsverklaring is daarom ook verduidelijkt om deze onbewuste verzwijgingen sneller te herkennen.’

Keuringsarts
Verder hebben AOV-verzekerden nu het recht op een second opinion als ze het niet eens zijn met het oordeel van de keuringsarts. Dit recht is ook van toepassing op bestaande polissen. Het recht op een second opinion is ingevoerd omdat het niet altijd eenduidig is wat de concrete gevolgen van een aandoening voor de beroepsuitoefening zijn, stelt Koopman. ‘Soms is er geen discussie maar in veel gevallen is het maatwerk en zijn er veel gradaties bij een bepaalde aandoening of is er een complex van aandoeningen.’

Type AOV-verzekering
Een andere bron van onduidelijkheid vindt zijn oorsprong in de verschillende typen AOV-verzekering. Koopman: ‘Verzekerden zien niet meteen wat de gevolgen zijn voor de uitkering wanneer je kiest voor een schade- of sommenverzekering. Ook was het niet altijd duidelijk wat het betekent als een verzekering ‘UWV-volgend’ is.’ Daarom zijn bij het project rond de verzekeringskaarten ook voor AOV-verzekering deze kaarten gemaakt, geeft Koopman aan. ‘Voor verzekerden is dan duidelijker wanneer wel en wanneer niet er een uitkering wordt verstrekt.’

GEEN REACTIES