Chubb Benelux Risk Forum: Tony Bosma

Tijdens het Benelux Event trakteerde Chubb haar gasten op een interessant programma met een viertal sprekers.

Chubb Tony BosmaZoals :Ā Trendwatcher Tony Bosma :
De bekende futurist Tony Bosma (Extend Limits) houdt zich bezig met toekomstverkenningen en daadwerkelijk disruptieve trends. Hij adviseert een diversiteit aan overheden en organisaties wereldwijd.

Tony hield zijn gehoor voor dat producenten van producten wel eens vergeten dat het allemaal gaat om de toegevoegde waarde die zij hun klanten bieden. Hij claimde zelfs dat als we eerlijk zijn veel organisaties groot zijn geworden door slecht te doen. In een samenleving waarin betekenisvorming vanuit organisaties steeds belangrijker wordt is dit een niet houdbare mindset. In een betekeniseconomie zijn succesvolle organisaties niet diegene die minder slecht doen. Maar diegene die alleen maar goed doen.

Een betrouwbare aanbieder zal met succes zijn marktaandeel weten te behouden of zelfs te vergroten.
Aan het in stand houden van een goede reputatie moet van hoog tot laag dagelijks gewerkt worden. Het gaat om gebundelde kracht in plaats van individuele macht!
Natuurlijk is de technische uitvoering van verzekeringsproducten belangrijk, maar alles staat en valt bij de invulling die het team daaraan geeft.

En een goede leidinggevende zal ook oor moeten hebben voor de problemen waarvoor de uitvoerende teamleden komen te staan.

Het betoog van Tony bevatte ook een duidelijke waarschuwing: Mensen verwachten vaak te veel veranderingen binnen de tijdspanne van een jaar. Maar kijken wij naar de tijdspanne van 10 jaren, dan staan de verwachtingen doorgaans op een te laag pitje. Kijkt u maar eens naar de veranderingen die zich de afgelopen 10 jaren heeft voltrokken in het bedrijfsleven. Wie had kunnen bedenken wat zich in die tijdspanne heeft voltrokken? Belangrijk is om als organisatie een meer anticiperende cultuur te creƫren. Dat betekent meer in twijfel trekken en excelleren in kritisch denkvermogen richting de eigen organisatie. Het gaat om meer verkennen en minder bedenken want alles wat we bedenken doen we vanuit de organisatie en wereld die we normaal zijn gaan vinden. Vraag is: is die wel normaal?
Het is een wereld vol kansen, zo geeft Bosma aan. Alleen vraagt het van organisaties en medewerkers om anders naar hun organisatie, businessmodel en samenleving te kijken. Boven de snelheid van verandering is richting en anticipatie kracht essentieel. Verbindt met de samenleving en gebruik hiervoor nieuwe technologie. Het lijken open deuren maar het blijkt nog altijd moeilijk om dit te realiseren.

Dat is slecht nieuws voor grote ondernemers als die niet snel kunnen schakelen. Kleine start-ups als Bol.com en Zalando hebben meer succes dan V&D of Scapino. Een teken aan de wand.

GEEN REACTIES