Chinese overheid neemt leiding VIVAT-moeder Anbang over

Chinese overheid neemt VIVAT-moeder Anbang over

De Chinese overheid neemt voor tenminste een jaar de leiding over bij verzekeringsgigant Anbang, eigenaar van het Nederlandse Vivat, waaronder o.a. Reaal, Zwitserleven en Actiam vallen. Dit meldde de Chinese toezichthouder CIRC vannacht op haar website. Anbang dreigt te bezwijken onder zijn schuldenlast. Topman Wu Xiaohui, die al in juni op non-actief was gesteld, is afgezet en wordt vervolgd voor het plegen van economische misdrijven.

Volgens CIRC, de China Insurance Regulatory Commission, heeft Anbang met onwettige praktijken de solvabiliteit van het bedrijf ernstig in gevaar gebracht. Details worden verder niet gegeven. Volgens Persbureau Reuters meldde het Chinese openbaar ministerie dat Wu wordt beschuldigd van fraude met fondsenwerving en misbruik van zijn positie.

Miljardenovernames
Verzekeraar Anbang, opgericht in 2004 in Peking, viel op vanwege zijn agressieve aankopen van overzeese bedrijven. Het nam in 2015 Vivat over, toen nog SNS Reaal, van de Nederlandse staat. Naast de overnamekosten stak Anbang 1,3 miljard euro in het bedrijf voor versterking van de balans en aflossing van interne leningen binnen de groep SNS Reaal.

Andere aankopen betreffen o.a. een hypotheekportefeuille van de Rabobank voor 1 miljard euro in 2016, overname van de Belgische verzekeraar Fidea Assurances en Delta Lloyds Bank Belgium (nu Bank Nagelmackers) in 2014, het Waldorf Astoria Hotel in New York in 2014 en daarna nog zestien andere gerenommeerde hotels in de VS.

Het vermogen van de verzekeringsreus wordt volgens Reuters nu geschat op een kleine 311 miljard dollar aan middelen. Het bedrijf staat op de 139e plaats van de Global Fortune 500 list.

Eerder al leefden er vragen over de vele miljardenovernames. De aandeelhoudersstructuur van het bedrijf is ondoorzichtig. De Chinese overheid stelde in 2016 al een onderzoek in naar de financiële gang van zaken. Er waren geruchten dat de Chinese overheid had geëist dat Anbang zijn overzeese bezittingen, dus ook Vivat, weer zou moeten verkopen.

Campagne van Communistische Partij’
Het komende jaar wordt Anbang bestuurd door een groep managers van de CIRC, de Chinese centrale bank en andere overheidsinstanties. Deze groep zal proberen een vermogensherstructurering van de verzekeringsgigant te bewerkstelligen. De bedrijfsvoering blijft zoveel mogelijk normaal, met inachtneming van de rechten en belangen van klanten en stakeholders.

Reuters noemt de inbeslagname door de overheid ongekend. “Het onderstreept hoe ver de Communistische partij gaat in zijn campagne om financiële risico’s te verlagen; het is een duidelijk signaal voor risico-nemende private ondernemingen.”

‘Geen gevolgen voor Vivat’
Woordvoerder Hidde Kuik van Vivat meldt dat het bedrijf de ontwikkelingen bij zijn aandeelhouder volgt, maar dat de overname voorlopig geen gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering bij Vivat. “We zijn goed gekapitaliseerd, en een zelfstandige vennootschap. Wij vallen onder Nederlandse wet- en regelgeving en Nederlands toezicht.” Op de verkoopgeruchten kon hij niet ingaan.

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.