Beheerd vermogen ppi’s groeit met een derde naar 16 mrd

Minister maakt nieuw plan voor uitvoering wet Pensioenbedrag ineens
© Pixabay

Het vermogen dat premiepensioeninstellingen onder beheer hebben is opnieuw flink toegenomen, van 12,1 mrd euro eind 2019 naar bijna 16 mrd euro eind vorig jaar.

In 2019 groeide het vermogen nog harder, met 50%. Bij de ppi’s zijn nu zo’n 1 mln deelnemers aangesloten en 18.500 werkgevers. De meeste werkgevers zijn aangesloten bij Brand New Day, maar de meeste deelnemers zitten bij BeFrank, blijkt uit cijfers van de PPI Vereniging.

BeFrank, een onderdeel van NN Group, richt zich vooral op grotere bedrijven zo leren de cijfers. Er zijn bij deze ppi ‘slechts’ 1.100 werkgevers aangesloten maar gemeten naar het aantal deelnemers is BeFrank met 275.000 de grootste.

Direct daarna volgt Aegon Cappital met 271.000 deelnemers (en 5.500 werkgevers). Met het beheerd vermogen ontlopen de twee elkaar weinig: 4,7 mrd voor Cappital vs 5,1 mrd voor BeFrank. De ppi van Brand New Day (binnenkort van ASR) heeft de meeste werkgevers: 6.200. Dit zijn vooral mkb-ondernemers aangezien het aantal deelnemers en het belegd vermogen veel minder zijn dat de twee koplopers.

Zwitserleven heeft een beheerd vermogen van net iets meer dan 1 mrd euro. Bij de ppi van Athora (v.h. Vivat) zijn ruim 2.500 werkgevers en bijna 52.000 deelnemers aangesloten. Andere partijen in Nederland zijn ABN Amro (2,4 mrd met 153.000 deelnemers), Rabo/PGGM (0,5 mrd met 57.000 deelnemers, binnenkort Allianz) en Lifesight (0,8 mrd met 33.000 deelnemers). Lifesight is onderdeel van Willis Towers Watson en wordt mogelijk onderdeel van Aon.