Aon: Effecten gezondheidsbeleid slecht gemeten

© Aon

Hoewel het verband tussen gezondheid en presteren op het werk door de overgrote meerderheid van werkgevers (93%) wordt erkend, meet slechts 13% het effect van zijn gezondheidsstrategieën. In internationaal perspectief bezien heeft Nederland te kampen met grote uitdagingen op het gebied van vergrijzing en duurzame inzetbaarheid van personeel. Dat blijkt uit een onderzoek van verzekeringsmakelaar en risico-adviseur Aon onder ruim 500 HR- en risicomanagers uit 22 landen in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika).

Stress en mentale gezondheid van het personeel zijn de gezondheids- en welzijnsthema’s die bijna twee derde (65%) van de respondenten benoemen als grootste bron van zorg, zowel nu als voor de toekomst. Desondanks beschikt slechts 32% van de werkgevers over een programma voor emotionele en/of psychologische gezondheid.

Naast mentale gezondheid, is de fysieke conditie van werknemers het grootste probleem volgens meer dan de helft van de respondenten (53%). In een ongezonde levensstijl van werknemers ziet 49% de grootste bedreiging voor de prestaties van personeel.
Een groot deel van de werkgevers (69%) zegt dat een beperkt budget voor hen de grootste uitdaging vormt bij het invoeren van gezondheidsstrategieën.

Volgens Aon is ‘financiële gezondheid’ een onderwerp dat steeds vaker ter sprake komt. Naar verwachting gaan werkgevers dit in toenemende mate meenemen in de  gezondheidsprogramma’s die zij beschikbaar stellen. “Veel werkgevers begrijpen dat financiële problemen van invloed zijn op het welzijn, stressniveau en prestatievermogen van de werknemer,” aldus Hooglugt. Uit het onderzoek blijkt dat 23% van de werkgevers zich oriënteert op een programma dat werknemers helpt hun financiën beter te beheren.

Werkgevers geven aan onder andere de volgende prioriteiten hebben: het verhogen van de productiviteit en de prestaties van het personeel (52%), het aantrekken en behouden van talent (51%), het verbeteren van de werknemersbetrokkenheid (49%) en kostenvermindering of -beheersing (44%). Zij maken zich veel minder zorgen over het omgaan met langdurig verzuim (4%), het ontwikkelen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf (4%) en het managen van arbeidsmobiliteit (7%).

De belangrijkste gezondheids- en welzijnsproblemen komen bij Nederlandse bedrijven vaker voor dan bij bedrijven uit andere landen in de EMEA-regio. Tegelijkertijd doen Nederlandse bedrijven minder om ze aan te pakken.

Voor Nederlandse werkgevers is er op bepaalde punten snel winst te behalen op het gebied van gezondheid. Bewustwording  en acceptatie van werknemers voor de inzet van gezondheidsprogramma’s is echter het grootste obstakel voor de succesvolle invoering van deze programma’s.

(Bron: Aon)