‘Anti-vuurwerkspotje Achmea misleidend’

anti-vuurwerkspotje achmea misleidend

In november startte Achmea een campagne om het zelf afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling te ontmoedigen en te vervangen door nieuwe tradities. Onderdeel van de campagne was een reclamespotje waarin de verzekeraar met een aantal schokkende cijfers probeert duidelijk te maken wat de impact van de huidige vuurwerktraditie is. Dit schoot bij de Stichting HVLV (Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond) in het verkeerde keelgat. De Reclame Code Commissie heeft de Stichting HVLV in het gelijk gesteld na een klacht tegen deze commercial.

Misleidende reclame

De Reclame Code Commissie noemt de reclame misleidend en daardoor oneerlijk en heeft Achmea aanbevolen niet meer op deze manier reclame te maken. Volgens de Stichting HVLV zijn de feiten die Achmea in het filmpje noemt, onjuist. Jeffrey Peters, woordvoerder namens Stichting HVLV: “Vandaag is er een zeer krachtig signaal afgegeven. Achmea voerde een onterechte, feitenvrije lastercampagne tegen de Nederlandse vuurwerktraditie. De Reclame Code Commissie heeft Achmea daarvoor nu een flinke tik op de vingers gegeven. Dit laat zien dat Achmea, een belangrijke partner van het Vuurwerkmanifest, niet zomaar wegkomt met deze oneerlijke, misleidende reclamecampagne tegen het Nederlandse culturele erfgoed.”

Peters zegt verder dat de Stichting HVLV uitkijkt naar een feestelijke, traditionele jaarwisseling met goedgekeurd, stabiel siervuurwerk.

Reactie Achmea

“Wij vinden deze uitspraak teleurstellend omdat wij met deze commercial Nederland bewust willen maken van het onnodige leed, schade en maatschappelijke overlast van een gemiddelde oudjaarsnacht”, zegt Achmea over de uitspraak. Het bedrijf geeft aan dat de genoemde cijfers betrekking hebben op een gemiddelde jaarwisseling en gebaseerd zijn op de jaren 2017 tot en met 2019. De reclame is, volgens planning, al sinds 23 november niet meer te zien op tv.

Achmea gaat de uitspraak van de Reclame Code Commissie verder bestuderen en zal later beslissen of het in beroep gaat. De verzekeraar heeft daar tot 7 januari 2022 de tijd voor.

Bron: Stichting HVLV, Achmea