AFM wijst reclames voor snelle hypotheken af

AFM wijst reclames voor snelle hypotheken af
© Pixabay

Een huis kopen is een ingrijpend besluit met financiële gevolgen voor de lange termijn. Consumenten moeten daarover een weloverwogen besluit kunnen nemen. Het past hypotheekverstrekkers daarbij niet om in hun reclame-uitingen de nadruk te leggen op de snelheid of het gemak waarmee een hypotheek verkregen kan worden, waarschuwt de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

“In een krappere woningmarkt is het goed als consumenten binnen een redelijke termijn duidelijkheid krijgen over de benodigde financiering. De AFM staat dan ook positief tegenover het verkorten van de doorlooptijden bij de aanvraag van hypothecair krediet, zolang dit zorgvuldig gebeurt.” De AFM wijst daarbij op de de reeds bestaande norm voor reclame-uitingen bij hypothecair krediet.

Maar “de AFM ziet een trend ontstaan waarin het belangrijkste element van reclamecampagnes bestaat uit de snelheid en het gemak waarmee een hypotheek te krijgen is”. Daarom verduidelijkt de AFM aan marktpartijen dat ook hypothecaire kredieten onder de reclame-regels voor krediet van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft vallen. Dit betekent dat reclames voor hypothecaire kredieten géén verwijzing mogen bevatten naar snelheid en het gemak van het verkrijgen van het krediet.

“De feitelijke informatie over een product kan ook gaan over de snelheid van het proces. Dat is toegestaan, zolang het niet gaat om een reclame-uiting. In de Beleidsregel Informatieverstrekking is opgenomen wat als reclame-uiting geldt.”

Bron: AFM

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.

GEEN REACTIES