AFM plaatst beleggingsverzekering opnieuw in de schijnwerper

Er komt binnenkort een onderzoeksrapport over de kosten van beleggingsfondsen en een stappenplan voor adviseurs.

De AFM reageerde vrijwel real time op de TROS Radar-uitzending over het beleggingsbeleid van verzekeraars

“De AFM is een groot voorstander van meer transparantie over alle kosten van beleggingsfondsen. Over de kosten van beleggingsfondsen publiceren we binnenkort een onderzoeksrapport. Bij beleggingsfondsen die worden gebruikt voor beleggingsverzekeringen zoals in de voorbeelden worden aangehaald, is er vaak sprake van een andere situatie dan bij ‘gewone’ beleggingsfondsen. Ze staan niet onder ons toezicht, zodat de regels over prospectussen en financiële bijsluiters niet gelden. De AFM zou het toejuichen als er ook voor dergelijke fondsen duidelijke regels komen over de transparantie van kosten.

De voorbeelden die Radar vanavond in haar uitzending heeft laten zien, geven ook iets anders aan. Het is goed om te zien dat klanten zich aan het verdiepen zijn in hun beleggingsverzekering. Ook op het webforum van Radar zijn daar enkele goede voorbeelden van te vinden. Hoe eerder je als consument inzicht hebt in je financiële situatie en de verbetermogelijkheden, des te beter zijn eventuele gaten in de financiële situatie te dichten. Onze indruk is dat veel mensen met een beleggingsverzekering nog niet naar hun adviseur zijn gegaan.”

Consumenten tonen weinig belangstelling

“Verzekeraars hebben dit jaar al een groot deel van hun klanten per brief geïnformeerd over de compensatie van te hoge kosten. Het is opvallend dat veel consumenten het daarbij lijken te laten en geen verder inzicht in de gevolgen willen”, aldus AFM.

Stappenplan voor adviseurs

“De brancheorganisatie van adviseurs heeft aangegeven dat bestaande klanten kosteloos bij hun adviseur terecht moeten kunnen voor hersteladvies. De AFM heeft dat ook gevraagd aan de financieel adviseurs. Om adviseurs hierbij te ondersteunen, heeft de AFM een stappenplan gemaakt dat we binnenkort zullen publiceren. Adviseurs kunnen consumenten inzicht geven in hun huidige situatie en het oorspronkelijke doel van de beleggingsverzekering. Waar nodig zal de adviseur inzicht geven in de verbetermogelijkheden.”