Aegon mikt op hogere verkoop beleggingsproducten via adviseurs

Verzekeraar Aegon wil in Nederland onder meer groei realiseren door de verkoop van beleggingsproducten via financieel adviseurs.

Dat schrijft de verzekeraar in het jaarverslag over 2018. Aegon zag in de afgelopen jaren de inkomsten uit individuele levensverzekeringen en DB-pensioenproducten sterk dalen en is op zoek naar nieuwe groeigebieden. In de verkoop van beleggingsproducten ziet Aegon zo’n nieuw groeisegment. Momenteel benadert de verzekeraar de klant vooral via het product ‘Beheerd Beleggen’, eventueel in combinatie met een lijfrenteverzekering. Bij dit product beleggen klanten niet zelf, maar wordt het belegd door portefeuillemanagers van Aegon. Om de groei van dit product en stimulans te geven, wil Aegon het intermediair meer inzetten.

Aegon is zeker niet de enige verzekeraar die financieel adviseurs inzet voor advies over en de verkoop van beleggingsproducten. Onder meer Scildon doet dit inmiddels enige tijd. Om advies te kunnen geven over beleggingsproducten, moeten adviseurs wel daarvoor de Wft-diploma’s in bezit hebben en voldoen aan de Europese richtlijn Mifid-II.

Ook wil Aegon blijven groeien in de hypothekenmarkt. In de afgelopen jaren wist de verzekeraar hier al een flinke groei te realiseren zowel via Aegon Bank als via regiepartijen. Inmiddels is bijna een vijfde van de onderliggende winst van Aegon Nederland afkomstig uit het hypothekenbedrijf. Daarnaast zet Aegon in op de online bank Knab, in het bijzonder bij sparen. Ook de markt voor inkomensverzekeringen blijft voor de verzekeraar aantrekkelijk.

Verder streeft Aegon naar het vasthouden van de marktpositie op het vlak van (DC-)pensioenproducten en wil het meer werknemers gaan verleiden om derde pijler pensioenproducten af te sluiten. Tot slot zegt Aegon een actieve rol te willen spelen in het consolidatieproces in de Nederlandse verzekeringsmarkt.

GEEN REACTIES