Aegon en Legal grootste winnaars op levenmarkt in 2013

De schommelingen in bruto premie-inkomen van levensverzekeraars waren in 2013 ten opzichte van 2012 enorm. Marktleider is nu Aegon die NN is voorbijgestreefd.

Afgelopen vrijdag heeft DNB de jaarcijfers gepubliceerd die de onder haar toezicht staande verzekeraars moeten inleveren.

Daaruit blijkt dat Aegon Leven als het om brutopremie omzet gaat de koppositie van Nationale-Nederlanden heeft overgenomen. Dankzij een sterke groei van het pensioenbedrijf kwam de omzet van Aegon ruim boven de 3 miljard euro uit, met 3.388.058. Nationale-Nederlanden viel daarentegen terug van ruim 3,6 miljard naar ruim 3,2 miljard euro. Waar de omzet van Aegon met bijna 20% groeide, liep die van NN met ruim 10% terug.

Andere top-10 maatschappijen die met een terugval te maken hadden: SRLEV, de combinatie van Zwitserleven en Reaal Leven zag de omzet teruglopen met 8,22%, Achmea Leven met 6,13%, ASR Leven met 11,90%, ABN AMRO met 8,58%.

Naast Aegon waren de stijgers: Delta Lloyd met 6,39%, Dela met 8,60%, Allianz met 0,20% en Legal & General met 11,60%. Opvallend is dat Dela en Legal & General die stijging haalden uit het individuele bedrijf met respectievelijk 8,60 en 10,42% . De overige maatschappijen zagen in lijn met het gehele segment de omzet individueel opnieuw sterk teruglopen. De totale omzet individueel zakte voor het eerst (ver) onder de tien miljard en kwam uit op 8,7 miljard euro, een daling met ruim 1,6 miljard euro..

Het collectieve pensioenbedrijf heeft ervoor gezorgd dat de totale omzet van de levenbranche weliswaar daalde, maar minder dan voorgaande jaren, namelijk van 16,1 miljard naar 14,8 miljard, ofwel met 7,8% en dat is aanzienlijk minder dan de daling met 13% in 2012.

In de top van de pensioenverzekeraars is stevige groei te zien bij Aegon met bijna 32% en bij Delta Lloyd met bijna 34%.
Doordat Aegon ‘slechts’ een kleine 6% toegaf op de individuele levenmarkt en Delta Lloyd bijna 32% is het verschil in totaal premie-inkomen tussen beide maatschappijen boven het miljard gestegen. Van de grote pensioenverzekeraars moesten Zwitserleven met bijna 10%, ASR met 6% en Achmea met 3% aan collectief terrein prijsgeven. Nationale Nederlanden pluste met bijna 5%.

De top-10 levensverzekeraars naar bruto premie-inkomen 2013:

1. Aegon 3.388.058 euro

2. NN 3.245.302