Aegon boekt nettowinst van 358 miljoen in derde kwartaal

Aegon wil meer bijdragen aan werkgeluk

Aegon heeft in het derde kwartaal van 2016 een nettowinst van 358 miljoen euro geboekt. De nettowinst is lager dan het tweede kwartaal van 2016 (385 miljoen euro) en fors lager dan dezelfde periode vorig jaar (501 miljoen euro), maar meer dan analisten hadden verwacht.

De verzekeraar pluste in het onderliggend resultaat uit gewone bedrijfsactiviteiten: 461 miljoen euro, een stijging van 6% ten opzichte van het tweede kwartaal (435 miljoen), maar 7% lager dan in het derde kwartaal van 2015 (495 miljoen).

De gerealiseerde kostenbesparingen en effecten van gunstige aandelenmarkten werden in het derde kwartaal meer dan tenietgedaan door de effecten van tegenvallende sterftecijfers in de VS en lagere rente. Het kapitaaloverschot in de holding blijft stabiel op € 1,1 miljard.

“Goede voortgang”

“In het derde kwartaal hebben we goede voortgang geboekt met onze belangrijkste strategische doelstellingen door onze kosten succesvol terug te brengen, onze sterke kapitaalpositie te behouden en onze winstgevende fee business te laten groeien, stelde Alex Wynaendts, voorzitter Raad van Bestuur in zijn toelichting. “Tegelijkertijd investeren we in nieuwe technologieën voor een beter klantcontact en voor vernieuwende producten die inspelen op klantbehoeften.

“Door onze managementacties hebben we de negatieve effecten van de markten kunnen terugdringen, waardoor de Solvency II ratio van Aegon sterk is gebleven. De jaarlijkse aanpassing van onze aannames en modellen heeft maar beperkt effect gehad op onze resultaten en is niet van invloed geweest op zowel onze kapitaalpositie als toekomstige kapitaalgroei. Dit kwartaal was het resultaat van onze Amerikaanse levensverzekeringsactiviteiten volatiel als gevolg van hoger dan verwachte claims.

“We zijn met name tevreden over de bruto-stortingen van € 25 miljard in het derde kwartaal. In de VS ligt de integratie van Mercer’s pensioenbedrijf op schema. Zoals we hadden verwacht, is na de acquisitie een aantal contracten niet verlengd.”

Na de bekendmaking van de derdekwartaalcijfers steeg het aandeel Aegon bij de opening van de Amsterdamse beurs met 7,3 procent.

Trump

In het Financiële Dagblad meldt Wynaendts dat hij Trump niet vreest. Aegon is het grootste Nederlandse bedrijf in de VS. De uitslag van de Amerikaanse verkiezingen kan positief zijn voor verzekeraars, stelde de bestuursvoorzitter. Het leeft in de VS van klanten die individuele regelingen hebben voor zaken die in Nederland vaak collectief geregeld zijn. “In Amerika moeten mensen zelf sparen voor pensioen, studie en dergelijke. Dat zal nu niet veranderen.”

Hij noemt verder een mogelijke stijging van de Amerikaanse rente. “Grote plannen zoals voor infrastructuur gaan vaak gepaard met meer lenen, zeker in de eerste fase. Dus dan kun je verwachten dat het leidt tot een hogere rente. Dat is gunstig voor verzekeraars, maar ook voor spaarders.”

(Aegon, ANP, Fd)