Adfiz: Terugboekrisico mag geen beletsel vormen voor overstapadvies

Adfiz roept haar leden op om klanten met een beleggingspolis actief te benaderen, nu verzekeraars de houders van ‘woekerpolissen’ compensatievoorstellen hebben gedaan.

Adviseurs kunnen klanten helpen de ontvangen documenten beter te doorgronden.

De Clusters Pensioen en Financiële Planning van Adfiz adviseren de leden nu wederom klanten gericht hun diensten aan te bieden. Daarbij kan de klant hulp worden geboden bij beantwoording van vragen over zijn of haar betreffende polis en de door verzekeraars aangeboden waardeverbetering. Adfiz vindt dat deze activiteit onder de (doorlopende) zorgplicht valt van het in het verleden gegeven advies, waarvoor destijds een beloning c.q. provisie is ontvangen.

Adfiz raadt haar leden eveneens aan de klant te attenderen op de mogelijkheid samen een nieuw financieel plan op te stellen, waarbij onder andere een duidelijke cijfermatige vergelijking gemaakt wordt tussen de huidige beleggingspolis en andere, recentere producten zoals diverse bankspaarvarianten. Voor zo’n financieel advies kan passend gefactureerd worden, bij voorkeur anticiperend op nieuwe wetgeving vanaf 2013. "Wanneer geconcludeerd wordt dat een ander product zou moeten worden aangeschaft, kan dat resulteren in negatieve financiële gevolgen voor de adviseur (terugbetaling aan de verzekeraar van eerder ontvangen provisie). Dat mag geen beletsel vormen om een overstapadvies te geven. Het belang van de klant staat immers voorop", schrijft Adfiz.

Overigens herhaalt Adfiz haar dringende oproep aan verzekeraars en banken juist nu volledige transparantie te bieden over hun beleggingsverzekeringen en bankspaarproducten. "Het huidige gebrek aan inzicht in beide producten belemmert de onderlinge vergelijkbaarheid. Dit hindert adviseurs anno 2011 nog steeds bij hun analyse en klanten in het maken van een verantwoorde keuze."

GEEN REACTIES