85% van de hypotheekklanten wil geen abonnement

Uit recent onderzoek blijkt dat de klant gemiddeld 782 euro over heeft voor een compleet hypotheekadvies

De uitkomsten van een door GfK in opdracht van Priqels (een initiatief van Woonfonds) uitgevoerd onderzoek stemmen niet tot vrolijkheid. Het blijkt dat klanten nog steeds geen idee hebben welke werkzaamheden voor een passend hypotheekadvies verricht moeten worden. Laat staan welke kennis daarvoor nodig is en welke kosten het met zich meebrengt om compliant te zijn en te blijven.

Anders is het niet te verklaren dat een klant bereid is voor een advies 782 euro te betalen.

Aan de andere kant komt dat bedrag niet helemaal uit de lucht vallen: er zijn natuurlijk wel adviserende aanbieders die met dit soort bedragen schermen. Opvallend is daarbij dat uit hetzelfde onderzoek (dat in mei 2013 plaatsvond) blijkt dat partijen die reclame maken met hun (lage) tarieven wel gezien worden als transparant, maar tegelijkertijd wordt daardoor hun vakmanschap en deskundigheid in twijfel getrokken.

Hypotheekklanten zien niets in een abonnementsconstructie volgens dit onderzoek: Maar liefst 85% geeft er de voorkeur aan om geen vaste maandelijkse kosten te betalen voor nazorgdiensten van een hypotheekadviseur. Zij betalen liever wat meer op het moment dat er van deze diensten gebruik wordt gemaakt.

Algemeen wordt ervan uitgegaan dat juist bij hypotheken de klant het makkelijkst over de streep is te trekken als het gaat om een adviesvergoeding. Vaak kan die immers in de financiering worden meegenomen. Dit is dus een signaal voor financiële adviseurs dat er nog veel missiewerk is te verrichten.

Een aantal andere conclusies uit het onderzoek:

• De klant verwacht voornamelijk dat een hypotheekadviseur werkzaamheden uitvoert die gerelateerd zijn aan het afsluiten van een hypotheek (adviseren en bemiddelen) (85%-65%).
  • De klant heeft geen goed beeld van de daadwerkelijke kosten van een hypotheekadvies.
  • 77% verwacht dat de kosten minimaal € 500 lager liggen dan daadwerkelijk het geval is (gemiddelde verwachte kosten € 1093 versus € 2000 daadwerkelijk).
  • De hoogte van het bedrag dat men bereid is te betalen voor hypotheekadvies ligt met gemiddeld 782 euro nog lager.
  • 7% geeft aan überhaupt niet bereid te zijn te betalen voor hypotheekadvies.
  • Men is bereid om 20% meer te betalen voor totaaladvies (hypotheek en financieel advies).
  • Slechts één op de tien geeft echter aan bereid te zijn meer dan € 2000 te betalen voor totaaladvies.
  • Ruim 4 op de 10 verwacht te kunnen onderhandelen over advieskosten.
  • Een advieskantoor met tarieven op raam wordt vooral als transparant en prijsvechter gezien. Indien de tarieven op de ramen hangen, wordt het vertrouwen, vakmanschap en de deskundigheid van het kantoor het meest in twijfel getrokken.
  • Een advieskantoor dat lang onduidelijk blijft over adviestarieven wordt als niet transparant en onbetrouwbaar gezien.
  • Een advieskantoor dat de klant elders laat bemiddelen vindt men transparant en wekt vertrouwen.
  • Prijs gaat boven gemak bij de keuze voor een hypotheekaanbieder. Indien de klant een hypotheek kan afsluiten bij een hypotheekaanbieder met de scherpste prijs via een andere bemiddelaar, kiest 41% daarvoor.
  • Ruim 80% geeft de voorkeur aan een advieskantoor die zowel hypotheekadvies als -bemiddeling verzorgt.
  • Bijna 40% heeft geen specifieke voorkeur voor de locatie waar men hypotheekadvies krijgt.
  • De maandelijkse vasten kosten die men bereid is te betalen zijn laag; 40% is bereid maandelijks 6-10 Euro te betalen.
  • Een relatief groot deel is niet bereid te betalen voor de werkzaamheden betreffende een extra aflossing op hun hypotheek. Het bedrag dat de klant bereid is te betalen voor werkzaamheden betreffende een wijziging in de hypotheekvorm ligt beduidend hoger dan bij het extra aflossen op de hypotheek en het uitbreiden van een hypotheek.
  • Meer dan 80% van de klanten is niet bereid om te betalen voor een maandelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van wijzigingen in de financiële wereld.

Het volledige rapport is (na registratie) te lezen op de website van Priqels.