(Findinet) 73 procent van het MKB verwacht dit jaar te groeien

Ondanks de eurocrisis is ondernemend Nederland positiever dan voorgaande jaren, blijkt uit de MKB Marktmonitor 2011/2012 van Unique en TNO.

De bedrijven deden voor het derde jaar op rij grootschalig onderzoek onder bijna 4.000 ondernemers.

In 2010 sprak 68 procent een groeiverwachting uit en in 2009 was dat 62 procent. Om de groei in 2012 te kunnen realiseren wil 62 procent van de ondernemers nieuwe producten en diensten ontwikkelen, 54 procent wil het één-op-één contact met relaties intensiveren en 53 procent wil nieuwe markten aanboren.

Op landelijk niveau zijn de verwachtingen vooral in Limburg hoog gespannen. Daar verwachten relatief veel ondernemers komend jaar te gaan groeien in omzet. In Friesland, Groningen en Noord-Holland daarentegen verwachten relatief weinig ondernemers te gaan groeien. Inzoomend op branches, blijkt dat de meeste ondernemers omzetgroei verwachten in de industrie, de handel en de horeca. De branches waarin ondernemers aanzienlijk minder positief zijn, betreffen bouw, verhuur en handel in onroerend goed, overheid, onderwijs en gezondheids- en welzijnszorg.

Netwerken populair

De meest genoemde maatregel van MKB’ers om een optimaal bedrijfsresultaat te behalen is het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Daarnaast is het opvallend dat maatregelen gericht op netwerken en persoonlijk contact populair zijn. Zo noemt ruim 30% als maatregel het uitbreiden en beter benutten van hun LinkedIn-netwerk, wil bijna 13% meer actief worden op online fora en geeft meer dan 50% aan dat ze het een-op-een-contact met relaties wil intensiveren. Kortom, ondernemend Nederland wordt sociaal, zowel on- als offline.