60% risicovolle bedrijven leeft veiligheidsregels onvoldoende na

Van de 764 geregistreerde overtredingen zijn er ruim 300 nog niet ongedaan gemaakt, blijkt uit een monitor van Sociale Zaken.

In 2011 is tijdens de inspectie van risicovolle bedrijven (BRZO) geconstateerd dat 145 bedrijven de veiligheidsregels volledig naleven; bij deze bedrijven is geen enkele overtreding geconstateerd. Bij 203 van de geïnspecteerde bedrijven (60 procent) was er sprake van één of meer overtredingen. Dit blijkt uit de erste monitor ‘Naleving en handhaving BRZO-bedrijven 2011’.

“De 145 bedrijven die de veiligheid volledig op orde hebben, verdienen een pluim. Het is immers eerst en vooral de verantwoordelijkheid van risicovolle bedrijven zelf om te zorgen dat de veiligheidssituatie in en om het bedrijf op orde is en blijft”, aldus staatssecretaris Atsma in reactie op het rapport. Positief is ook de constatering dat het overgrote deel van de bedrijven waar één of meer overtredingen zijn geconstateerd, inmiddels heeft gezorgd dat de onvolkomenheden zijn hersteld (peildatum 7 mei 2012). Atsma:

“Er moeten door de BRZO-bedrijven nog flinke stappen worden gezet. Het veiligheidsbesef bij risicovolle bedrijven verdient onverminderd aandacht. Het kabinet zal provincies, gemeenten, veiligheidsregio’s en de inspecties SZW en Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijven aansporen om ‘lik op stuk beleid’ toe te passen bij de bedrijven, die bij herhaling de regels overtreden,” aldus staatssecretaris Atsma. Hij wil ook naar een landelijk handhavingmodel zodat provincies en gemeenten, meer dan nu het geval is, bij eenzelfde overtreding ook eenduidig optreden. De inspectie van risicovolle bedrijven zal zowel aangekondigd, maar ook vaker onaangekondigd gebeuren.

De rapportage van het programma Landelijke Aanpak Toezicht Risicobeheersing Bedrijven (LAT RB) is gebaseerd op de inspectie van 348 van de in totaal 416 BRZO bedrijven in Nederland. De resterende 68 bedrijven, met een goede reputatie en staat van dienst als het gaat om veiligheid, zijn in 2011 niet gecontroleerd maar komen een volgend jaar wel weer aan de beurt.

Met de eerste monitor BRZO-bedrijven 2011 is ook het ‘Onderzoek naleving BRZO’ van de Inspectie Leefomgeving en Transport naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit laatste onderzoek is een vervolg op de Quikscan BRZO 2011, waarin van 100 BRZO bedrijven is weergegeven of de in 2009, 2010 en 2011 gesignaleerde overtredingen binnen de gestelde termijn zijn opgeheven. Ook de Inspectie ILT constateert in haar onderzoek dat 40 procent van de bedrijven in 2011 de veiligheidsregels volledig naleeft. Bij 13 bedrijven is sprake van overtredingen in zowel 2010 als in 2011 en bij 8 bedrijven zijn een of meer tekortkomingen geconstateerd in 2009, 2010 en 2011. Drie van de honderd onderzochte bedrijven hebben de overtredingen uit 2010 nog niet opgeheven. Bij twee bedrijven loopt inmiddels een handhavingstraject en voor het andere bedrijf heeft de ILT de gemeente verzocht om handhavend op te treden.

Vanaf nu zal de monitor ‘Naleving en handhaving BRZO bedrijven’ jaarlijks verschijnen. Vanaf 2012 zal deze monitor tevens bouwsteen zijn voor een jaarlijkse integrale rapportage over ‘De Staat van Veiligheid’ zoals aanbevolen in het rapport over de brand bij Chemiepack van de Onderzoekraad voor Veiligheid.