2toDrive 1 november van start

Vanaf 1 november kunnen jongeren vanaf hun 17e praktijkexamen voor hun rijbewijs afleggen en tot hun 18de onder begeleiding van een coach rijervaring opdoen.

Het experiment 2toDrive wordt gestart om de verkeersveiligheid te vergroten. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat jaarlijks 16 doden kunnen worden voorkomen als jongeren in het eerste jaar in de auto worden begeleid door een ervaren bestuurder.

Met 2toDrive kunnen jongeren vanaf 16 jaar hun theorie-examen voor rijbewijs B doen. Vanaf 16,5 jaar kunnen ze starten met praktijklessen. Als ze 17 worden kunnen ze vervolgens het praktijkexamen bij het CBR aanvragen.

Jongeren die slagen voor hun examen vragen bij de eigen gemeente het rijbewijs aan.
De gemeente geeft het rijbewijs af als de jongere viawww.2todrive.nl een begeleiderspas heeft gekregen.

Op deze pas staan de namen van maximaal vijf personen die de bestuurder als zijn coaches heeft aangewezen. Een van deze personen moet bij het rijden in de auto zitten. Bij het rijden met een coach moeten jongeren zowel het behaalde rijbewijs als de begeleiderspas bij zich hebben.

2toDrive loopt als een experiment met een looptijd van maximaal 6 jaar. In 2015 zal de SWOV een tussentijdse evaluatie doen. Als deze positief uitpakt, kan 2toDrive definitief worden ingevoerd.