25 pensioenfondsen met verhoogde kwetsbaarheid

copyright Pixabay

Toezichthouder DNB heeft 25 kleine en middelgrote pensioenfondsen geïdentificeerd met een mogelijk verhoogde kwetsbaarheid.

Toekomstplan
Deze fondsen ontvangen binnenkort een brief waarin DNB verzoekt om de toekomstbestendigheid te onderzoeken en een toekomstplan op te stellen. In de brief wordt ook een toelichting gegeven op de door DNB gesignaleerde kwetsbaarheden in het bedrijfsmodel. De fondsen wordt verzocht om het toekomstplan uiterlijk op 1 september 2017 in te dienen. In dat plan moeten de fondsen aangeven welke actie ze ondernemen om de kwetsbaarheden tegen te gaan. Of als dat niet mogelijk is, dat ze hun activiteiten beheerst afwikkelen. De 25 fondsen zijn geselecteerd op grond van een aantal financiële en niet-financiële (zoals governance op operationele aspecten) indicatoren.

Visie en strategie
Daarnaast doet DNB dit jaar onderzoek naar alle middelgrote fondsen op de onderwerpen visie en strategie, in navolging van het onderzoek vorig jaar onder de grote pensioenfondsen. Het doel is volgens DNB dat pensioenfondsen weloverwogen nadenken over risico’s en over kansen zodat ze goed zijn voorbereid op de toekomst. Om de regie bij nieuwe ontwikkelingen te behouden is het van belang dat pensioenfondsen voldoende wendbaar en weerbaar zijn. DNB gaat zo met de bestuurders de dialoog aan over de weldoordachte visie en strategie van het fonds. Om dit gesprek goed te kunnen voeren, vraagt DNB de missie, visie en strategie op van deze pensioenfondsen.

Bron: DNB Nieuwsbrief Pensioenen