2013 nu al rampjaar wat betreft grote branden

Dit jaar zijn zowel in het eerste als in het tweede kwartaal de meeste miljoenenbranden genoteerd in de laatste tien jaar.

In het tweede kwartaal van 2013 deden zich in ons land 40 grote branden voor waarbij de schade wordt geraamd op één miljoen euro of meer. Dat is het hoogste aantal miljoenenbranden dat in de afgelopen tien jaar heeft plaatsgevonden in het tweede kwartaal van het jaar. Zij zorgden bovendien voor een forse schadelast van in totaal 171,5 miljoen euro, de op twee na grootste schadelast sinds 2004. Alleen in het tweede kwartaal van 2008 (236,6 miljoen euro) en in 2004 (182,6 miljoen euro) was de schadelast groter, zo blijkt uit de meest recente registratie van de grote branden, die tot stand is gekomen in samenwerking met de bij het NIVRE aangesloten expertisebureaus en met expertiseorganisaties van verzekeraars

Drie grote calamiteiten waren goed voor de helft van het totale schadebedrag. De grootste schade werd veroorzaakt door een brand in een broodfabriek in Oldenzaal op 4 juni jl.: geraamde schade 50 miljoen euro. Op de tweede plaats volgt een brand op 3 april jl. bij een drukkerij in Enschede, die naar verwachting een schadelast van 20 miljoen euro met zich zal meebrengen, gevolgd door een brand bij een chemisch bedrijf in Geleen op 23 april jl., met een schadelast van naar verwachting 16 miljoen euro. De Top-5 wordt gecompleteerd door een brand op 8 juni jl. bij een palletfabriek in Kampen (schade ca. 6,5 miljoen euro) en een brand in een verzamelgebouw in IJsselstein op 22 juni jl. met een geraamde schade van 5,5 miljoen euro.

.
Omdat de 35 grote branden in de eerste drie maanden van 2013 ook al een record vormden, staat 2013 tot dusver te boek als het jaar waarin de eerste zes maanden de meeste miljoenenbranden hebben plaatsgevonden in de afgelopen tien jaar: 75. Alleen vorig jaar kwam daarbij in de buurt met 65 grote branden, gevolgd door 2009 met 52 branden. Qua schadelast neemt dit jaar tot dusver de tweede plaats in met een geraamd schadebedrag van 270,5 miljoen euro. Alleen in de eerste helft van 2008 was de schadelast, vooral vanwege veel grote branden in het tweede kwartaal, hoger: 316,8 miljoen euro. De derde plaats wordt ingenomen door 2009 met een schadelast van 177,9 miljoen euro in het eerste halfjaar