Classic Yacht Tweemaster Catharina Johanna

Afbeelding zusterschip
registergoed Kadaster Nederland

Te Koop : tweemaster in aanbouw
Kadaster geregistreerd: 19924 ZR

Wegens omstandigheden is deze unieke robuuste tweemaster te koop.
15 meter S spant, schoener getuigd (met boegspriet).
Maatvoering :
Lengte:                    15,00 meter
Breedte:                    4,05 meter
Diepte:                      2,00 meter
Voorzien van een 64 PK Peugeot Indenor met Velvetkeerkoppeling alsmede een Gemini Marine diesel generator met Lispetter motor 5 kva water gekoeld ingebouwd in motorkamer.

Met de bouw is aangevangen in 1996. In november 2011 is het
schip te water gelaten, maar helaas is de eigenaar/bouwer Jan Klick kort daarop overleden.

Dikte romp:
Onder de waterlijn circa 30mm.
Boven de waterlijn 24 mm.
Spiegeldikte 40 mm.
Dekken Okumë klasse VSIG-C.

Geïnstalleerd :
2 gasflessen ingebouwd in bun op achterdek.
2 Watertanks: 1 maal 400 liter en 1 van 200 liter.
Brandstoftank van 250 liter.
Lieren: 6 stuks handlieren, waarvan 2 reserve.
Meerdere zware ankers aanwezig.

Geschiedenis
Het zusterschip is wel afgebouwd door ontwerper en eigenaar Leo Boerma en is uitgerust met drie masten.
Sinds 2001 heeft ontwerper/bouwer/eigenaar van dat schip met succes vele reizen gemaakt met betalende passagiers.Hij heeft zijn schip uiteindelijk in Z.A.merika moeten verkopen vanwege gezondheidsredenen.

Masten:
De masten voor dit schip zijn opgeslagen. Plaatsing van de masten
geschiedt zonder verstaging. Boegspriet ligt elders in opslag.

Zeilen :
Zeilen zijn nog niet gemaakt.
Zeilplan staat op tekening.

Verlichting:
47 lampen

Indeling van de Catharina Johanna :
VOOR:
Ankerbak
Voorste hut met 2 kooien
B.B. gastenhut met 2 kooien boven elkaar
S.B. toiletruimte met wastafel
MIDDEN
B.B. Salon met U-vormige bank
S.B. navigatiehoek
S.B. keuken, diverse kastruimte
B.B. machinewerklaats plus machinekamer
S.B. stuk keuken
ACHTER
S.B. kasten
B.B. eigenaarshut met 2-persoonsbed.
Diverse kastruimte aanwezig
S.B. bank ( vaste zitbank, te gebruiken als extra slaapplaats )
B.B. achter toilet en wastafel eigenaar, diverse kastruimte
B.B. midden douche eigenaar ( grenst aan machinewerkplaats )

Zusterschepen :
De twee rompen van 15 meter zijn door Leo Boerma en Jan Klick samen gebouwd, waarna geloot is wie welke romp zou krijgen om af te bouwen.

Jan koos daarbij voor een stagzeil schoener model met twee masten, terwijl Leo voor een katgetuigd, ongestaagd, schip ging waar uiteindelijk drie masten op kwamen.

CASCO
Als materiaal is gebruikt gemaakt van Jumbo garantie multiplex van 6 mm, in drie lagen opgebouwd in het zgn West systeem. Zij hebben geen gebruik gemaakt van West maar van Graf expoxy uit Oostenrijk. Na voltooiing van de romp is daar bij het schip van Leo 1 laag epoxy glasvezel aangebracht als buitenbekleding.

2 / 3 lagen Epoxy/glasvezel
Jan heeft door een gespecialiseerd bedrijf boven de waterlijn twee lagen laten aanbrengen en onder de waterlijn drie. Door deze extra lagen was de romp van het schip van Leo zeker 21 mm terwijl die bij het schip van Jan dikker zal zijn vanwege de extra lagen.

KIEL
De kielzool is een metalen plaat van 5 cm dik waarin schroefeinden zijn gemonteerd waarom heen de kielbalk gelamineerd is met gebruik van eikenhout en epoxy in 1 lijn door van de hak tot in de boeg, onder de hak zo’n 60 cm dik, teruglopend naar de boeg tot zo’n 20 cm.

SPANTEN
De spanten en dek spanten zijn in vorm opgebouwd uit 6, centimeter dikke , gelamineerde lagen eikenhout.
Het schip van Leo had een waterverplaatsing van 15 mton met een 5 ton aan loodballast.
Het schip van Jan is zwaarder geworden. Door de andere tuigage had Jan behoefte aan een diepere kiel en meer gewicht onderin. Hij heeft destijds een stalen bak laten maken , die gevuld met lood en onder tegen de bestaande kiel gebout. Het geheel daarna afgewerkt met epoxy doek en lijm. Hoeveel lood daar nog bij moet kan ik niet bepalen, het zou mee kunnen vallen.

Bouwen met plezier
Jan was meer bouwer in vrije tijd en heeft dus langer moeten doorwerken aan zijn schip terwijl Leo al na 4,5 jaar met zijn schip op weg kon.

Periode 2010 tot 2015
Het schip van Leo heeft tot volle tevredenheid  dienst gedaan. Leo is met zijn schip in een paar jaar tijd op zijn gemak afgezakt naar de Canarische eilanden in een rustige reis langs de Spaans-Portugese kusten . Door omstandigheden heeft hij zijn schip moeten verkopen, het ligt nu ergens in Zuid Amerika.

De Catharina Johanna is ooit getaxeerd in verband met een verzekering (Parnasius) en de waarde is door de taxateur in 1999 geschat
op F. 225.000,-.
Ontwerp :
Leo is uitgegaan van klei voor een halfmodel en heeft op basis daarvan een varend model gemaakt in 1:15, dat uitgetest en aangepast waarna een ter zake kundige jachtbouwer  tekeningen heeft gemaakt voor spanten. Bij de verkoop van zijn schip, heeft Leo de tekeningen  meegegeven aan de nieuwe eigenaar.

Tijdens de bouw heeft Jan de binnenzijde van het schip, voorzover hij daar later nooit meer bij zou kunnen, in de epoxy gezet.  Jan heeft versterkingen gemaakt heeft voor de wandputtings en de stampstag.

De problemen met de motor zijn een beetje onbegrijpelijk. De motor is draaiend gekocht en een paar jaar geleden na een te waterlating nog probleemloos gestart. Ik zou me alleen kunnen voorstellen dat de dieselvloeistof door de moderne organische toevoegingen is gaan verzuren. Een volledige schoonmaak van tank, filters en inspuiters zou de oplossing wel eens kunnen zijn.

Jan is altijd bijzonder serieus geweest met alles wat hij aan het schip deed en bij twijfel koos hij altijd voor de sterkste oplossing.

Gereed voor tewaterlating

 

Roer en schroef
Catharina Johanna te water
Kooi van de Schipper
Overzicht kup met lieren en achterdek
Overzicht voordek

GEEN REACTIES