Gonny Dunnink: Verspilling? Niet bij mij!

In de Lean-filosofie wordt TIM WOODS gebruikt als ezelsbruggetje om de soorten verspilling te onderscheiden.

Bent u ervan overtuigd dat alles wat in uw organisatie gebeurt op de beste manier wordt gedaan? Uit eigen ervaring weet ik dat de praktijk een stuk weerbarstiger is.

Er zijn eenvoudige manieren om hiermee aan de slag te gaan. Met resultaat. En..…het is nog leuk ook.

Continu verbeteren en minder verspilling

In mijn blog ‘Morgen kan het beter’ heb ik u meegenomen in een stap naar continu verbeteren: dé essentie en het ultieme doel van de Lean-filosofie.

In dit blog neem ik u mee naar een stap die hieraan voorafgaat: het elimineren van verspilling. Verspilling is een actueel begrip in onze consumptiemaatschappij. Denk bijvoorbeeld aan de discussie over de verplicht vermelde houdbaarheidsdatum op verpakkingen en de consequenties hiervan. Hoeveel wordt er om die reden weggegooid en dus eigenlijk teveel geproduceerd? Ook in de financiële sector is verspilling absoluut actueel. Om tijd in rekening te brengen, moet deze kunnen worden verantwoord. Kosten moeten worden geminimaliseerd.Verspilling is daarbij zeker niet gewenst.

Maak kennis met TIM WOODS

In de Lean-filosofie wordt TIM WOODS gebruikt als ezelsbruggetje om de soorten verspilling te onderscheiden:

  • Transport; onnodige verplaatsing; van bijv. een dossier of een factuur
  • Inventory; voorraad; werk wat niet af is; ongelezen mails, voorraad kantoorbenodigdheden, opslag etc.
  • Move; overbodige beweging; bijv. iets navragen omdat je het de vorige keer niet hebt opgeschreven, of het lopen naar een printer op de 3e verdieping
  • Waiting; wachten; aan de telefoon, voordat een meeting daadwerkelijk begint…
  • Overproduction; overproductie; vooruit werken, meer leveren dan waar behoefte aan is
  • Overprocessing; meer doen dan feitelijk nodig; bijv. stukken elektronisch en fysiek opslaan
  • Defect; fouten; bijv. invoer van verkeerde gegevens waardoor herbewerking nodig is
  • Skills; te weinig gebruik maken van de capaciteiten van mensen

Niet bij mij

Voordat ik Lean leerde kennen was ik ervan overtuigd dat onze processen meer dan efficiënt waren ingericht. De bordjes ‘Beste Levensverzekeraar’ hangen tenslotte niet voor niets in de hal. Echter, al snel was ik overtuigd dat een manier van werken vaak zo vanzelfsprekend is, dat je niet ziet welke verspilling hierin zit.

Over uw eigen organisatie heeft u vast hetzelfde beeld. Natuurlijk heeft u met uw medewerkers goed nagedacht over de manier van werken en wordt iedereen op de juiste manier ingezet. Verspilling? Niet bij mij!

Hoe elimineert u verspillingen?

Lean kan ook voor u interessant zijn, denk bijvoorbeeld aan het verkorten van de doorlooptijd bij nieuwe aanvragen, of een snellere afhandeling van klachten. Een TIM WOODS sessie kan een waardevolle bijdrage leveren aan het identificeren van verspilling binnen uw organisatie. U zult versteld staan van de uitkomsten. Kleine verspilling, maar ongetwijfeld ook grote verbeterkansen. Verbeteringen die tijd zullen opleveren. Tijd die u en uw medewerkers kunnen besteden aan zaken waarmee daadwerkelijk waarde wordt gecreëerd voor de klant.

Ik ben heel benieuwd naar uw verspillingservaringen. Deelt u ze op dit blog, zodat we van elkaar kunnen leren?

Gonny Dunnink,

Hoofd Customer Services

Legal & General Nederland

Dit artikel is verschenen op de blog-site ‘ Over waarde‘ van Legal & General

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER