Outsourcing: verstandige keuze voor intermediair

Het provisieverbod noodzaakt ondernemers om kritisch te kijken naar de eigen bedrijfsprocessen.

Hoe bereik je als intermediair een gezond rendement? Door je bezig te houden met datgene waar je het beste in bent. En overige zaken zo veel mogelijk uit te besteden aan organisaties die daar beter in zijn.

Nu 70% van de tijd bezig met administratie

Op dit moment wordt binnen het kantoor van een financiële dienstverlener gemiddeld 70% van de beschikbare tijd besteed aan administratieve werkzaamheden. En slechts 30% van de tijd aan direct klantcontact. Dat is opvallend. Want klanten kiezen adviseurs zelden op grond van hun administratieve vaardigheden. In het algemeen gaat het om de wijze waarop de klant het contact met de adviseur ervaart en om de kwaliteit van het advies. Meer tijd besteden aan direct klantcontact betekent dan ook in bijna alle gevallen meer klanten en daarmee meer omzet.

Administratieve handelingen zijn gewoon kosten

Het verbod van provisie noodzaakt ondernemers om kritisch te kijken naar de eigen bedrijfsprocessen. Met continu de vraag: kan ik deze handeling beter en goedkoper zelf doen? Of kunnen anderen dit beter en goedkoper? Veel van de administratieve handelingen kunnen goedkoper en beter als deze in volume worden afgehandeld. Maar in een sector waarin 85% van het intermediair minder dan 10 werkzame personen heeft, is volume in administratieve handelingen moeilijk te bereiken. Een klein kantoor dat alle werkzaamheden zelf wil blijven uitvoeren gaat meer en meer een inefficiënte organisatie worden. Een organisatie die daardoor onvoldoende rendement haalt uit direct klantcontact.

Waar breng ik mijn niet onderscheidende werkzaamheden onder?

Die vraag stellen veel financieel dienstverleners zich in het komend jaar. Franchise organisaties en service providers moeten een slag gaan maken. Minder accent op inkoop en marketing. Meer accent op de inrichting van super efficiënte processen die administratieve werkzaamheden van het intermediair overnemen. Gaat dat proces zich versnellen dan krijgt de kleine ondernemer die alles zelf wil doen het steeds moeilijker. Zijn kostprijs gaat steeds meer uit elkaar lopen met die van collega’s die werkzaamheden uitbesteden.

Drs. Arno Dolders,

Algemeen directeurLegal & General Nederland

Dit artikel is verschenen op de blog-site ‘ Over waarde‘ van Legal & General

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER