Arno Dolders: Omdat geld schaars is

Ongevraagde maar wel in rekening gebrachte uitgebreide adviestrajecten kunnen een blokkade gaan vormen om advies te vragen.

Ik was recent bij een bijeenkomst met financieel adviseurs. Onderwerp van gesprek die middag was de vraag hoe adviseurs in de praktijk kunnen omgaan met begrip ‘dienstverlening op maat’, waarover de AFM in de afgelopen tijd veel publiceert. Op enig moment kwam de vraag op tafel in welke mate de vraag van de klant bepalend mag zijn voor de inhoud en omvang van het antwoord van de financieel adviseur.

Indien klanten op uurbasis moeten betalen voor advies, dan zal de klant op een gerichte vraag ook een gericht antwoord willen horen. Vragen wat het actuele tarief voor een ORV is om vervolgens een traject in te gaan waarbij de persoonlijke situatie volledig wordt geanalyseerd met de daarbij behorende nota, zal door de consument niet geaccepteerd worden. Ongevraagde maar wel in rekening gebrachte goedbedoelde uitgebreide adviestrajecten kunnen op die manier voor de consument een blokkade gaan vormen om advies te vragen.

Lees hier meer over de visie van Drs. Arno Dolders, algemeen directeur Legal & General, over advisering op maat en de schadelijke gevolgen van het provisieverbod.

Over waarde: het blog voor financieel adviseurs

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER