Arno Dolders: De klant moet wijzer gemaakt worden

Hoe kunnen we dit bereiken nu het initiatief meer bij de consument is komen te liggen?

Vraag aan de gemiddelde burger wat hij na pensionering aan inkomen verwacht. Dikke kans dat u het antwoord krijgt “ongeveer 70 % van mijn laatstverdiende salaris”. En daarbij kijkt die burger u trouwhartig in de ogen met een blik van “dat is toch vanzelfsprekend?” U en ik weten dat we de burgers die echt op die 70 % kunnen rekenen met het bekende lampje moeten zoeken.

Het ontbreken van inzicht in de eigen pensioensituatie is symptomatisch voor het inzicht dat de burger heeft in de eigen totale financiële toekomst. Of het nu gaat over het effect van inflatie op de koopkracht voor de langere termijn, of de financiële situatie bij vooroverlijden van een van de partners. De gemiddelde consument heeft er geen idee van. En leeft een beetje met de gedachte van “zolang er niets gebeurt is er ook niets aan de hand”. Een situatie die ook wel eens wordt aangeduid als dat de gemiddelde consument “financieel analfabeet” is. Netter zou zijn “financieel ongeletterd”.

Conclusie, de gemiddelde burger moet wijzer gemaakt worden. Hoe kunnen we dit bereiken nu de directe beloning is ingevoerd en het initiatief meer bij de consument is komen te liggen?

Lees hier  de visie van Arno Dolders en vertel uw mening over dit onderwerp.

Over waarde: het blog voor financieel adviseurs

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER