Risicoadvies gaat fundamenteel veranderen met AI

Door Gepubliceerd op: 11 juni 2025
risicoadvies AI

© Pexels / Tara Winstead

Risicoadvies komt in een nieuwe fase door digitale ondersteuning van financieel adviseurs met hulp van Artificial Intelligence (AI). Met toepassing van kunstmatige intelligentie kunnen adviseurs zowel sneller werken als ook nauwkeuriger en volledig compliant advies geven, is de visie van cloudplatform voor verzekerings- en hypotheeksoftware eBlinqx.

Risicoadvies nu arbeidsintensief

Voor veel advieskantoren is het opvolgen van risicogesprekken een bekend knelpunt, vindt het bedrijf. Zelfs met automatische transcriptie van klantgesprekken zou de verwerking arbeidsintensief blijven: van samenvattingen tot dossieropbouw en het formuleren van vervolgstappen zou dat adviseurs nu al snel een tot anderhalf uur per gesprek kosten.

Risicoadvies verbeteren met AI

Om de efficiëntie van het risicoadvies te verbeteren heeft de cloudplatformaanbieder gekeken naar wat AI daadwerkelijk kan betekenen in de dagelijkse adviespraktijk. Het systeem dat daarop vervolgens is ontwikkeld zou ervoor zorgen dat alles wat een adviseur ná een klantgesprek moet doen – analyseren, rapporteren, adviseren – in enkele minuten is geregeld.

Risico’s herkennen

De kracht van de toepassing zit volgens de aanbieder in het feit dat het systeem begrijpt waar een gesprek over gaat. Het zou risico’s herkennen, deze vertalen naar advies en daar direct concrete vervolgstappen aan koppelen. Dit proces verloopt geheel automatisch, hoewel de uitkomsten zijn te controleren.

Compliance aantoonbaar

De eerste gebruikers binnen het intermediair zouden de ontwikkelaars van het AI-systeem hebben aangegeven dat zowel de verwerkingstijd drastisch is teruggebracht als de consistentie in klantdossiers is toegenomen. Zo zouden minder stappen worden vergeten, risico’s beter onderbouwd zijn vastgelegd en het adviesproces transparanter zijn. Compliance zou hierin een sleutelrol vervullen doordat de software adviseurs helpt hun zorgplicht aantoonbaar te maken. Elk gesprek zou bovendien automatisch leiden tot een volledig en logisch opgebouwd klantdossier, zonder dat dit extra tijd kost.

Bron: Blinqx Verzekering & Hypotheek

Deel dit bericht, kies uw platform!

Wink Sabée

Wink Sabée