Premie autoverzekering kost gemiddeld 54 euro per maand

Door Gepubliceerd op: 13 maart 2025
premie autoverzekering

© Nile, Pixabay

De gemiddelde premie voor een autoverzekering bedraagt 54 euro per maand en is het hoogst bij Toyota Autoverzekeringen. Dit blijkt uit onderzoek van online marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 4.600 respondenten.

Totale premie autoverzekering in Nederland

De onderzoekers lichten toe dat een gemiddelde premie voor een autoverzekering van 54 euro per maand met 8,9 miljoen personenauto’s in Nederland neerkomt op een totale premieafdracht van 5,7 miljard euro per jaar.

Acht autoverzekeraars boven het gemiddelde

Volgens de onderzoekers hanteren acht autoverzekeraars binnen het onderzoek een premie voor een autoverzekering boven het marktgemiddelde van 54 euro per maand. Zo betalen automobilisten bij Toyota Autoverzekeringen gemiddeld 69 euro per maand. Dit is de hoogste premie van alle autoverzekeraars in Nederland.

Allriskverzekering

De onderzoekers laten weten dat de premie voor een autoverzekering bij Toyota Autoverzekeringen het hoogst is doordat 76 procent van de klanten een allriskverzekering heeft. Ook dit percentage is het hoogste in de markt, aldus de onderzoekers. Daarbij komt, zo voegen de onderzoekers toe, dat de gemiddelde allriskpremie bij Toyota Autoverzekeringen met 74 euro per maand hoger is dan bij alle andere verzekeraars.

Laagte premie autoverzekering per maand

Uiteraard is het onderzoek ook toegespitst op welke aanbieders van autoverzekeringen de laagste maandelijkse premie kennen. Daaruit is gebleken dat Aegon met een gemiddelde premie van 43 euro per maand de voordeligste autoverzekering aanbiedt aan automobilisten. InShared en Klaverblad blijven daar iets boven: de gemiddelde premie voor een autoverzekeringen is bij beide verzekeraars gemiddeld 44 euro per maand.

Prijs komt voor gemak en service

Tot slot toont het onderzoek aan dat ruim een op de drie (34 procent) automobilisten kiest voor een autoverzekeraar vanwege de ‘prijs’. Dit maakt ‘prijs’ volgens de onderzoekers de meest genoemde factor en cruciaal voor het aantrekken en behouden van klanten. Andere factoren die van invloed zijn op de keuze van een autoverzekeraars zijn ‘gemak’ en ‘service’. Met beide een score van 25 procent spelen deze elementen bij automobilisten een even belangrijke rol bij hun keuze voor een autoverzekeraar.

Bron: Multiscope

Deel dit bericht, kies uw platform!

Wink Sabée

Wink Sabée